Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fyllda minneskort och röntgenstrålar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jalong

Aktiv medlem
Vågar man skicka fyllda minneskort per post från andra sidan jorden med avseende på ev. elaka röntgenstrålar? Har testat tomma utan problem.

Ja, men är du inte tveksam till att skicka dyra kort med posten? Jag skulle tömma kortet och bränna ett par skivor istället. En att ha själv och en att skicka, så kan du använda kortet igen.

Tack för svaret!
Ja, jag skulle också bränna kortet till skivor, men hon som vill skicka mig kortet säger sig inte kunna komma åt att göra det.

Kan hon inte gå till närmaste fotohandlare och göra det då? Eller någon polare...

Måste säga att idéen med att skicka minneskort kors och tvärs verkar långsökt!

/Micha

Om de tomma korten inte påverkas så kommer de heller inte påverkas om de är fyllda.

Men det kommer funka - har själv aldrig haft problem med varken MMC-kort (i mobilen) eller USB-fickminne. I princip så funkar ju alla flashkort likadant.

Rekommenderar att skicka med rekommenderad post i ett vadderat kuvert :)

Kortet ska inte påverkas av röntgen, det påstår dom i alla fall i säkerhetskontrollen på arlanda. Hoppas dom har rätt :)

michap skrev:

Måste säga att idéen med att skicka minneskort kors och tvärs verkar långsökt!
=sant, och jag försöker övertyga henne om det. Å andra sidan möts vi snart halvvägs varvid jag kan överlämna kortet. Om min brutna hand bara ville läka...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar