ANNONS
Annons

Fylla kameraväskan med mer grejer, prioritet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benta

Medlem
Hej!
Är ganska ny på detta med foto i allmänhet och systemkameror i synnerhet. Nu har jag dock gjort slag i saken och skaffat en EOS 500D med vanligt 18-55 kitobjektiv. Har haft den en vecka och redan gått ner mej en aning i tillbehörskatalogen och kommit fram till en lista med saker jag tänkt skaffa. Jag har ett stativ sedan tidigare så det är iaf fixat. Har för det första kommit fram till att kitobjektivet lämnar en del att önska vid foto inomhus och för porträtt, har därför bestämt mig för att skaffa en "dassrulle" dvs EF 50/1.8 II för att kunna ta mer foton inomhus utan att behöva snurra runt med blixt och liknande.
Men nu till saken, förutom det lilla fasta objektivet så skulle jag vilja ha lite andra grejor, nämligen: ett telezoom objektiv, har mest tittat på EF-S 55-250/4-5,6 IS då det ligger lagom i prisklass för mig, alternativt EF-S 18-200/3,5-5,6 IS även om detta är lite dyrare, då sitter jag iofs på ett kitobjektiv som aldrig mer kommer användas och inte direkt går att sälja, går väl att behålla det som reserv...
Förutom objektiven har jag även tittat på lite olika blixtar och har väl fastnat mest för canon 430ex, återigen priset som avgör, kom gärna med tips på andra bra blixtar i samma prisklass dvs max 2500:-
Slutligen, filter, har skaffat UV-filter till kitobjektivet och kommer skaffa det även till de andra objektiven jag kommer skaffa i framtiden, men utöver UV, vad är bra att ha i väskan? Polarisering? Återigen, kom gärna med tips och förslag.

Hej!
Är ganska ny på detta med foto i allmänhet och systemkameror i synnerhet. Nu har jag dock gjort slag i saken och skaffat en EOS 500D med vanligt 18-55 kitobjektiv. Har haft den en vecka och redan gått ner mej en aning i tillbehörskatalogen och kommit fram till en lista med saker jag tänkt skaffa. Jag har ett stativ sedan tidigare så det är iaf fixat. Har för det första kommit fram till att kitobjektivet lämnar en del att önska vid foto inomhus och för porträtt, har därför bestämt mig för att skaffa en "dassrulle" dvs EF 50/1.8 II för att kunna ta mer foton inomhus utan att behöva snurra runt med blixt och liknande.
Men nu till saken, förutom det lilla fasta objektivet så skulle jag vilja ha lite andra grejor, nämligen: ett telezoom objektiv, har mest tittat på EF-S 55-250/4-5,6 IS då det ligger lagom i prisklass för mig, alternativt EF-S 18-200/3,5-5,6 IS även om detta är lite dyrare, då sitter jag iofs på ett kitobjektiv som aldrig mer kommer användas och inte direkt går att sälja, går väl att behålla det som reserv...
Förutom objektiven har jag även tittat på lite olika blixtar och har väl fastnat mest för canon 430ex, återigen priset som avgör, kom gärna med tips på andra bra blixtar i samma prisklass dvs max 2500:-
Slutligen, filter, har skaffat UV-filter till kitobjektivet och kommer skaffa det även till de andra objektiven jag kommer skaffa i framtiden, men utöver UV, vad är bra att ha i väskan? Polarisering? Återigen, kom gärna med tips och förslag.

Jag tror det bästa du kan göra är att fota mycket, upptäcka var din befintliga utrustning begränsar dig och sedan prioritera dina val utefter det. Det kan skilja mycket beroende på vad du tycker är roligast etc. Några exempel:

- Du vill fota djur/sport/fågel - skippa alla smågrejer och lägga alla pengar på ett ljusstarkt objektiv med snabb autofokus (tele eller telezoom)

- Du vill fota landskap - lägg pengarna på ett vidvinkelobjektiv med lite distorsion, hög skärpa och komplettera med ett riktigt bra stativ, en tråd(lös)-utlösare, polariserande filter och ev. gråfilter

- Du vill fota studio/modellbilder eller likande - lägg pengarna på blixtar, ljus, bakgrunder och den typen av tillbehör

- Du fotar mycket på dina resor och vill ha något behändigt som är lätt att bära och slippa byta objektiv - satsa på ett 18-200mm zoom

Det är alltså jättesvårt att säga. Själv köpte jag en jävla massa skit i början som jag sedan aldrig blev använt eftersom jag till sist insåg att det var fåglar jag ville fota (önskar jag sparat mina pengar i början eftersom hålet i plånboken blev stort).

Ska jag ge dig något råd skulle det vara att möjligen komplettera med canons 55-250 zoom för att upptäcka vilka brännvidder etc du jobbar med och var du är begränsad.

Mvh,
Fredrik

Ps. Ovanstående var bara för illustration, jag är ingen guru på olika recept på utrustning till fotostilar. Ds.

Hej!
UV filtern kan du lämna hemma.
Motljusskydd är däremot bra att ha, till de flesta objektiv.
Eftersom du har 550D kommer du snart se hur bra kamera den är, och att den höga bildkvalitén kommer till sin rätt med högklassiga objektiv. Satsa inte på flera mediokra zoom, kitobjektivet räcker ganska väl.
Köp bra begagnade objektiv istället, du kan få 70-200/4 L för en överkomligt summa.
En bra porträtt/macro är inte heller så dumt att ha.

Motljusskydd är däremot bra att ha, till de flesta objektiv.
Eftersom du har 550D kommer du snart se hur bra kamera den är, och att den höga bildkvalitén kommer till sin rätt med högklassiga objektiv. Satsa inte på flera mediokra zoom, kitobjektivet räcker ganska väl.
Köp bra begagnade objektiv istället, du kan få 70-200/4 L för en överkomligt summa.
En bra porträtt/macro är inte heller så dumt att ha.

Jo motljusskydd hade jag tänkt skaffa, anledningen till att jag angav just EF-S 55-250 var att det av många här på forumet fått bra kritik inom det område jag tänkt använda det samt har ett pris som är snällt mot plånboken. Anledningen till att jag kanske verkar "snål" med budgeten är att foto är ett sidointresse vid sidan av mitt jakt/fiske/friluftsintresse som kommer i första hand. Att kunna fotografera från jakttornet är en bonus, jag har inga jättekrav på att bilderna ska vara knivskarpa (även om de gärna får vara bra), jag har inga planer på förstoringar som ska placeras på valfritt långtradarskåp i full skala.

Utrustningen ska vara lätt, smidig och få plats i min lilla kameraväska (canon 100EG). Detta pga att oavsett om man är ute och jagar, fiskar eller t.ex vandrar så har man redan så mycket saker med sig att man verkligen försöker hålla allt extra till ett minimum. Har jag redan hängt på mig bössa, stolryggsäck med matsäck, radio, hörselkåpor etc så funkar det dåligt att börja släpa runt på en stor kameraväska och ett skrymmande stativ dessutom, samma sak med fiske eller i synnerhet fjällvandring där varje sparat kilo minskar värken i axlar, höfter knän och fötter något enormt efter ett par dagar. Visst vet jag att jag ska sitta på samma ställe i kanske tre-fyra timmar och plats finns så tar jag med stativet och riggar upp det vid sidan av ifall något dyker upp som jag vill ta ett par bilder av.
Det är av dessa anledningar jag angav den prisklass på utrustningen som jag gjorde, dessutom, hade jag haft 15000 att lägga på optik så hade de pengarna säkerligen gått till ett nytt kikarsikte istället. ;)

Det mesta är sagt ovan. Bättre att komplettera vartefter.
Några småsaker av vikt: Extra batteri, det är långt till vägguttaget i skogen. Bra att ha varmt i fickan när det som sitter i kameran kroknat i kylan.
Extra minneskort, själv föredrar jag flera mindre än ett stort. Förlusten av bilder blir mindre när (inte om) minneskortet lägger av.
Minneskortläsare, mycket praktiskt när man ska ladda upp bilder i datorn och kamerans batteri visar tecken på trötthet. Bra i andra sammanhang också.
Motljusskydd tror jag någon nämnt redan, kan inte överskattas, ska alltid sitta på.
UV-filter är tveksamt, motljusskyddet ger bra skydd.
Polarisationsfilter använde jag när jag fotade dia, men nästan aldrig nu, himlen fixar jag i datorn. Polfiltret stjäl omkring 2 bländarsteg ljus, vilket begränsar användningen en del.
Avtonat gråfilter kan vara viss hjälp i landskapsbilder, men resonemanget för min del är nästan samma som för polfiltret.
Vill du fotografera även i dåligt väder kan någon form av väderskydd vara värdefullt. Det kan vara nästan vad som helst, en sönderklippt regnrock där du trär ärmen över gluggen eller bara en bit plast som du tejpar fast, men huvudsaken är att det finns i väskan när det behövs.
God jakt.

Jag har förstått att det finns olika åsikter när det gäller uv-filter, men just när man går som jägare i skogen trodde jag var en av de situationer där alla förstod att uv-filter är nyttiga. Om man vistas i skogen utan möjlighet att ta någon större hänsyn till just kameran och umgås hela dagar med regn, gräs, blod, hundar, dagg, barr, spindelväv, grus, mossa och inälvor och torkar av objektivfronten med torraste tillgängliga tröjkant vore det dåraktigt att inte göra det man kan för att skydda sin investering.

UV filtrets vara eller icke vara har väl debatterats otaliga gånger.
Min personliga erfarenhet är att dem kan vara mycket bra.
När fotoväskan gick i backen lite för hastigt en gång, så var jag mycket tacksam att först linsskyddet och sedan filtret tog smällen istället för min macroglugg för 6000 spänn
Hade lite problem att få loss resterna av filtret men det gick och objektivet klarade sig bra.

Använder man UV-filter är det än mer motiverat att ha motljusskyddet på för att minimera reflexer och kontrastsänkning.

UV-filter kan vara ett mycket bra skydd i vissa situationer, ingen tvekan om det, men det ska inte sitta på i onödan.

Tackar för åsikterna, kommer förmodligen köra med både UV-filter och motljusskydd av de anledningar som påpekats ovan. Asken till filtret ligger i väskan så att plocka av filtret och lägga det i den är ju inte heller något problem om jag vill ta foton utan filter.

Hade en annan tanke (nu kommer säkert ett flertal att sätt kaffet i halsen, bli vansinniga och våldsamt trycka på mig en dumstrut. Men det må så vara, jag är nybörjare och får således ställa dumma frågor, vem vet, det kanske kan ge någon ett gott skratt?) Farsan har en gammal Chinon SLR liggandes hemma som slutaren har blivit osynkad på. Den har ett auto Chinon 50/1,9 objektiv monterat för tillfället. Som jag förstått så har dessa kameror Pentax K-bajonett för vilka det finns adapterringar till EOS. Är det lönt att tänka tanken på att flytta över Chinon-objektivet på min kamera eller gör jag bort mig? Får jag problem med den lilla "bländarpinnen" som sitter bredvid fästet på objektivet om jag försöker mig på ovanstående projekt? För de som undrar vilken kamera objektivet sitter på så är det en Chinon CM-4.

Jag hade tidigare ett 100 mm Chinon 2,8 med M42 gänga till min Pentax Spotmatic. Det hade en omkoppling mellan auto och manuell bländare. Det kan tänkas att din fars objektiv har det åxå.
I så fall borde det gå bra att köra med manuell bländarinställning och tidsautomatik eller manuellt inställt tid om din kamera tillåter det i sådan här kombination, jag känner inte till Canons systemkameror. Inte vet jag heller om fokuseringen, som naturligtvis blir manuell, fungerar till oändligt avstånd. Men det finns säkert andra som kan svara på.

Om sedan objektivet fyller kraven på skärpa när det används på en kamera som din kan jag inte heller svara på. Även det kanske andra kan svara på.

Som jag förstått så har dessa kameror Pentax K-bajonett för vilka det finns adapterringar till EOS. Är det lönt att tänka tanken på att flytta över Chinon-objektivet på min kamera...
Nej. Jag vet inte hur mycket en adapter kostar, men jag vet att du kan hitta Canons utmärkta motsvarighet 50/1,8 för under tusenlappen på beg-marknaden. Då får du fungerande autofokus och exponering. Och ett riktigt bra litet objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar