Annons

Fy på er fotohandlare i farsta...

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Var precis nere i Farsta centrum med siktet inställt på ett manfrotto...man tänkte ju att kanske nån butik skulle ha ett manfrotto, men där gick man bet. Kom in i första butiken "Ursäkta, säljer ni stativ?" varpå han svarar "Visst gör vi det!" och slänger upp ett 30cm högt bordsstativ. *suck* "Eh..nja, jag hade nog tänkt mig ett fullstort stativ..typ ett manfrotto.." men det 30 cm höga bordsstativet var det enda dom hade på lager...

hittade inte en enda affär som hade ett manfrotto...

Expert hade nåt rangligt skit...

Får nog leta nån annan stans.

Klart att det är trist när man inte hittar det man söker i en affär - men hade du verkligen trott att du skulle hitta något där?

Det här är ett problem som gäller verktyg, datorer, skor, matvaror, ja nästan allting.

Sortimentet är ofta likriktat och det lönar sig inte för handlaren att lagerföra prylar som en enda kund/år frågar efter.

Numera kollar i alla fall jag först igenom webben innan jag ger mig ut på stan.

Trott och trott...jag hoppades i alla fall.
Sen har jag 600:- i presentkort som jag måste göra av med :) får väl köpa film i stället :)

fotoaffärerna i farsta är allmänt dåliga har jag fått känslan av...även fast jag är nybörjare så kan jag oftast mer än dom som jobbar där för det mesta verkar det som

janf skrev:
Klart att det är trist när man inte hittar det man söker i en affär - men hade du verkligen trott att du skulle hitta något där?

Idag var jag in i en fotoaffär här i Gävle, jag vet att de säljer bl.a Manfrottoprylar. Jag frågade om de sålde benvärmare till Manfrotto-stativ. Killen vid kassan undrade om det inte var bättre om jag letade efter sånt i en sportaffär...Världsklass!

/Lasse

Klaga inte, jag fick åka till sthlm för att få känna på en Minolta Dynax 7... fanns inte på någon affär på hela gotland :)

Ett problem butikerna har är att tar man hem dyra prylar som inte säljs så mycket utav så har man svårt att hålla ett konkurrensmässigt bra pris. Det tråkiga är att dessa prismedvetna kunder kommer in å känner och klämmer och sedan handlar på webben. därför lönar det sig inte att hålla dessa varor i lager.. Visst förstår man att webbutiker kan hålla lägre priser eftersom de har större inköpsvolymer. Men vill man känna på prylarna innan så borde man kunna betala lite för den servicen oxå, annars försvinner den...

/David, jobbar i fotobutik

Tyvärr är det väl så i dessa dagar då butiken mer liknar ett snabbköp.
Jag jobbade tidigare i "nämnda" butik under tio års tid (70-80-talet) och då fanns det helt andra prylar att tillgå, i dag fattar jag inte att jag stått där i över tio år, numera skäms jag över hur dessa typer av butiker sköter sitt utbud till seriösa bildskapare.

Tyvärr får du nog bege dig till schönherrs, Kameradoktorn m.fl som har ett stort utbud av stativ.

Jag håller helt och hållet med David, och visst är det tråkigt, man vill ju vara väldigt välsorterad, men det går ju inte alltid, tyvärr.
Men det folk inte alltid tänker på är den service man faktiskt får i en fotobutik motsvarande den man får av en nätbutik. Visst, om man alltid kan lösa allting själv, då är det kanske inte nödvändigt att handla på hemmaplan, men det det är inte alltid det går, då kan det vara skönt att kunna gå till sin lokala fotohandlare och få hjälp. Eller hur?

/Jonas, jobbar också i fotobutik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar