Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funktionsmakro: Passa bild inom kvadrat

Produkter
(logga in för att koppla)

PetFish

Aktiv medlem
Jag skulle vilja göra ett funktionsmakro i CS3 som ska storleksändra många bilder proportionerligt så att de passar inom en angiven kvadrat, exempelvis 800x800 pixel. Det går att ange en kvadrat i Image->Image Size men det är "width" som styr och om det då är en höjdbild så blir höjdsidan längre än kvadratens sida. Jag vill att bilden oavsett om den är hög eller bred ska skalas till att passa inom kvadraten, är detta möjligt?

Det går (har jag för mig) att göra detta med Capture NX men det skulle vara smidigt om det gick att få till med CS, då slipper jag hoppa mellan programmen.
 
Hej Monica!

Tack för länken! Mitt problem handlade mest om att hitta rätt skalningsfunktion, denna funktion är nu inlagd i ett makro. Nu jobbar datorn i rask takt och jag slöar :eek:)

Ska titta på länken, det finns ju alltid något nytt att lära sig.

Mvh/Erik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.