Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funktionalitet för att förhindra bildstöld

Produkter
(logga in för att koppla)

modelsoft

Ny medlem
En av fotosidans medlemmar har lämnat sajten för att hon inte tycker att hennes bilder är nog skyddade mot stöld. hon ville ha en vattenstämpel mitt i sin bild som naturligtvis löser stöldproblemet, men som då stör intrycket av bilden.

Det måste finnas andra sätt än vattenstämpel som gör att vi som fotografer kan känna oss trygga med att visa våra bilder på nätet. Det man vill förhindra är ju att någon laddar ner bilderna i ett format som går att använda utan tillåtelse.

Hur gör andra fotosajter?

Vilka typer av åtgärder har man att jobba med? Listar några jag kommer på nedan.

Minska storlek på bilden man laddar upp.
Minska kvaliten på bilden så den bara håller för skärmvisning.
Se till att filformatet är ett sådant att det blir mindre användbart.
Begränsa publiceringen till en mindre grupp användare som man har förtroende för. (Bara sina vänner)
Se till att alla kommandon för att spara ner bilden inte går att använda.
Informera om copyright mer tydligt (utan att störa bilden)
Söka efter sina egna bilder på nätet för att i efterhand kunna begära att de tas bort.
Kan man på något sätt visa information för varje bild om den har sparats ner lokalt av någon. Går detta att spåra i Fotosidans applikation?
Kan fotosidan ha en inbyggd spårnings funktion?
Kryptera bilderna, så att de bara kan visas på fotosidan.

Sen undrar jag - Hur stort är problemet? Hur många på Fotosidan har fått sina bilder stulna? Kan man göra en undersökning ang detta bland medlemmarna?

Kan någon som är tekniskt duktig eller har erfarenhet från hur andra sajter gör kommentera mina brainstormade åtgärder ovan. Är de bra/dåliga, går de att genomföra. Finns andra åtgärder?
 
En grej jag tagit upp här tidigare utan svar, är att på portfoliosidan så fanns det förr "spara som" skydd, alltså att man inte kunde högerklicka och då kom det upp ett meddelande vem bilden tillhörde. Men nu helt plötsligt går det. Vet inte varför dom tagit bort det.

Sen kan man via fotosidan här "googla" sin bild smidigt. Om man går in till sina bilder, klickar på den man vill söka på och på högersidan längst ner finns det "google sök"
 
Jag har fått ett gäng bilder snodda, och det trista är att det går inte att skydda sig mot: allt som syns på din skärm kan du kopiera på något sätt. I extremfallet måste du använda ett program för att spela in skärmen (som om det vore en videofilm) men ofta är det bara att veta vilka möjligheter som finns i browsern.

Vattenstämplar kan hjälpa, men de är ingen garanti.
 
En grej jag tagit upp här tidigare utan svar, är att på portfoliosidan så fanns det förr "spara som" skydd, alltså att man inte kunde högerklicka och då kom det upp ett meddelande vem bilden tillhörde. Men nu helt plötsligt går det. Vet inte varför dom tagit bort det.


När vi bytta teknik för visningen av stora bilder så tog vi bort det. Det kändes som det ingav falsk trygghet eftersom det där funkar halvkass. Klickade man flera ggr så kommer Spara som fram efter ett par klick ändå. Vi kan ju kika på det där ett varv till men vill man verkligen få tag på bilden så kan man alltid göra det genom att läsa koden för sidan. Eller ta en skärmdump. Eller klona bort vattenstämpeln etc.

Och jag har inte hört så många fall av bildstöld genom åren heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.