Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funktion från forntiden i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Jag håller på med ett projekt där bilden är enormt stor. Den väger ca 1,5 GB och består av en massa separata bilder som sammanfogats i PS. Bilden är hopsydd och klar. Så långt inget problem, men nu ska andra detaljer infogas i bilden på massor av ställen.

Till frågan: Förr, i gamla versioner av Photoshop fanns en funktion där man kunde öppna en liten del av en stor bild för att göra sin förändring och sedan "spara in den" i den stora originalbilden. Den funktionen fanns för att datorerna inte hade kapacitet för att hantera hur stora bildfiler som helst. Då var den funktionen guld värd.

Att hantera så stora bildfiler går att göra idag men det är tungjobbat som tusan. Är det någon som kommer ihåg den funktionen? Och i så fall undrar jag om någon vet om det finns en plugg som fixar det? Kommer inte ihåg vad funktionen hette så det är svårt att hitta bra sökord för att Googla.

Väldigt mycket mer ramminne?

Jag är också intresserad av en dylik lösning, så jag bumpar upp tråden lite :)

När jag får min nya dator kommer det att gå lite snabbare (iMac27", i5 8GB). Men plan B är att dela upp bilden i mindre bitar (våder). Det ska göras i vilket fall som helst innan den printas, men jag hade hoppats att kunna redigera hela bilden i stället för småbitar.

I liquify kan man ju markera området men ska arbeta med före man väljer verktyget. En lösning skulle ju kunna vara att kopiera önskat område till ett separat lager.. ta bort allt onödigt och sen när du är klar med "delen" så öppnar du upp orginalet och kopierar in det område du förändrat.

Men håller med - känns som en rätt bra funktion som borde finnas i photoshop.

Det finns något som heter smarta objekt. Vet inte om det är det du söker men du kan ju kolla.

Nej, men tack för engagemanget. Smarta objekt är bra när man t.ex. klistrar in en vektorfil från Illustrator. Den behålls då i sitt ursprungsformat kan fortfarande redigeras i Illustrator trots att den ligger som ett lager i PS. Så fort lagret rastreras försvinner den möjligheten. T.o.m objekt från Indesign stöds.

Skulle man kunna öppna filen i en gammal PS version?

Jag misstänker att det kanske inte finns stöd att installera riktigt gamla PS på nyare OSX eller Vista/7.

Michael - Funderar lite -

Skulle man kunna öppna filen i en gammal PS version?

Jag misstänker att det kanske inte finns stöd att installera riktigt gamla PS på nyare OSX eller Vista/7.

Michael - Funderar lite -

Jag minns inte när funktionen försvann, men det är säkert mer än 10-12 år sedan jag använde den sist. Man skulle nog ge sig själv rätt mycket problem om man skulle försöka installera en gammal version. Dessutom var det MacOS 8 el 9 på den tiden.

Senast ändrad:
Jag håller på med ett projekt där bilden är enormt stor. Den väger ca 1,5 GB och består av en massa separata bilder som sammanfogats i PS. Bilden är hopsydd och klar. Så långt inget problem, men nu ska andra detaljer infogas i bilden på massor av ställen.

Till frågan: Förr, i gamla versioner av Photoshop fanns en funktion där man kunde öppna en liten del av en stor bild för att göra sin förändring och sedan "spara in den" i den stora originalbilden. Den funktionen fanns för att datorerna inte hade kapacitet för att hantera hur stora bildfiler som helst. Då var den funktionen guld värd.

Att hantera så stora bildfiler går att göra idag men det är tungjobbat som tusan. Är det någon som kommer ihåg den funktionen? Och i så fall undrar jag om någon vet om det finns en plugg som fixar det? Kommer inte ihåg vad funktionen hette så det är svårt att hitta bra sökord för att Googla.

Puffar den här gamla frågan eftersom det blivit aktuellt igen. Nu väger bilden 28 GB och det är hopplöst att redigera den.

Jag funderar lite på smarta objekt ändå...

Kan du inte konvertera ett lager till ett smart objekt och sedan redigera detta objekt separat (genom att dubbelklicka på det)? Vet inte om detta funkar praktiskt men du kan ju prova.

/Martin

Jag funderar lite på smarta objekt ändå...

Kan du inte konvertera ett lager till ett smart objekt och sedan redigera detta objekt separat (genom att dubbelklicka på det)? Vet inte om detta funkar praktiskt men du kan ju prova.

/Martin

Bilden ligger i ett enda lager och jag vill slippa öppna hela bilden. Med den gamla funktionen fick man upp en snabb preview på bilden och sedan markerade man den del av bilden man ville redigera. När man var klar var det bara att spara och då infogades utsnittet i den stora bilden. Jag förstår hur du tänker ang. Smarta Objekt, men jag tror inte det funkar i det här fallet.

Går det helt enkelt inte att klippa ut den lilla del av bilden du vill ändra i och sedan klistra in den igen?
T.ex måla in ändringarna med hjälp av lagermask.

MVH J O

Jo visst, men då måste man öppna hela bilden först. Bara att öppna den i PS tar 20 minuter...

Vad har du gjort för att få en så stor bild? Massa bilder sammanslagna? typ gigapixelbild eller vad heter?

Hur stor är den i pixlar? (längd och bredd)

Hade jag varit du hade jag nog delat upp den i mindre bilder och spara varje del för sig.

Jag skulle dela upp bilden i en mängd mindre bitar, infoga de detaljer som ska infogas, och sedan slå ihop bitarna igen.

Jag har helt skiljt mig från de komersiella operativsystemens värld så jag har inget tips på mjukvara åt dig, men vilket general-purpose-program somhelst borde klara av det. Jag hade antagligen använt imagemagick (convert stor-bild.jpg -crop 2560x1280 delbilder-%02d.jpg), kanske finns det en port till ditt OS.

Jag skulle dela upp bilden i en mängd mindre bitar, infoga de detaljer som ska infogas, och sedan slå ihop bitarna igen.

Jag har helt skiljt mig från de komersiella operativsystemens värld så jag har inget tips på mjukvara åt dig, men vilket general-purpose-program somhelst borde klara av det. Jag hade antagligen använt imagemagick (convert stor-bild.jpg -crop 2560x1280 delbilder-%02d.jpg), kanske finns det en port till ditt OS.

Att börja dela upp den och sedan sätta ihop den skulle innebära en massa tid och hade knappast sparat någon tid, tvärtom. Hade du använt funktionen jag efterlyser hade du garanterat varit med på hur jag menar.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto