Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar UDMA 6 till min D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Aktiv medlem
Jag köpte ett SanDisk CompactFlash minneskort på 32 Gb till en Nikon D700 idag. När jag tittar på förpackningen då jag kom hem ser jag att jag har fått ett kort som heter UDMA 6 och, enligt Scandinavian Photo, är det till Nikon D3X och inte Nikon D700 som borde vara ett kort som heter UDMA. Utan 6 på slutet. Frågan är om det spelar någon roll med en sexa eller utan för att kameran ska funka optimalt med kortet. Vad tror ni?

Det funkar utmärkt. Siffran på slutet innebär att det är en någorlunda modern version av UDMA.

Jag köpte ett SanDisk CompactFlash minneskort på 32 Gb till en Nikon D700 idag. När jag tittar på förpackningen då jag kom hem ser jag att jag har fått ett kort som heter UDMA 6 och, enligt Scandinavian Photo, är det till Nikon D3X och inte Nikon D700 som borde vara ett kort som heter UDMA. Utan 6 på slutet. Frågan är om det spelar någon roll med en sexa eller utan för att kameran ska funka optimalt med kortet. Vad tror ni?

Det fungerar. Men är _egentligen_ overkill.

En D700 skriver med maximalt cirka 33Mbyte/sek.

Även med en MB-D10 och 8 AA-batterier? Enligt min butik klara den av 8 bilder i sekunden, RAW-filer.

Vad har det med saken att göra?

Ja, maximal skrivhastighet är cirka 33MB/s. Detta betyder att man fyller upp bufferten på kameran på cirka tre sekunder, därefter sjunker serietagningshastigheten drastiskt.

Även med en MB-D10 och 8 AA-batterier? Enligt min butik klara den av 8 bilder i sekunden, RAW-filer.

Kameran har en buffert. Snabba kort kan tömma en buffert snabbare, men äldre kameror som D700 har ofta en begränsning i sin interna hastighet.

Jag har för mig att D3 och D700 matchar UDMA och D3s UDMA 6. Men uppgiften om 33 MB/s kan säkert stämma. Hastigheten på kortet (60 MB/s för UDMA) brukar man inte komma upp med.

OT: Jag mätte upp 80 MB/s med Canon 1D Mark IV och Sandisk UDMA6-kort. Nikon D7000 är den enda kameran jag hittat som klarar nya SD-standarden UHS-50.

Det senaste är UDMA7 med Sandisk Extreme Pro 128GB. Kostar multum

Kameran har en buffert. Snabba kort kan tömma en buffert snabbare, men äldre kameror som D700 har ofta en begränsning i sin interna hastighet.

Jag har för mig att D3 och D700 klarar UDMA och D3s UDMA 6.

D3s klarar inte mycket mer än 33MB/s heller. Dock så klarar ju D3-huset den hastigheten _per kort_.

Jag håller med dig om greppet. Det är underbart. Men jag hoppades på att få lite studs på seritagningen också. eller har jag lagt 2000.- på ett underbart grepp? :)

Kamerans hastighet från bufer->kort är cirka 33MB/sek _oavsett_ vad du har för grepp/batterier/inställningar.
Buffertminnet i D700 verkar vara 256MByte. När denna buffer är full kommer kameran att sluta exponera bilder tills det finns plats i buffern.

Utan grepp så får man (väl?) 5bps, alltså genererar man cirka 50MB bilddata/s.
Med grepp och högprestandabatterier får man 8bps och då genererar man 80MB bilddata/s.

You do the math.

(Siffrorna aningen förenklade).

Hur stort minneskort kan man stoppa i en D700? Läser man på Nikons sidor så slutar deras tabeller vid 8 Gb men jag tycker mig se inlägg där folk köper betydligt större kort.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar