Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Funkar samma objektiv mellan Canon EOS 1000D och Canon 1D Mark?
- Trådstartare jujoa
- Start datum
Sven Blomquist
Aktiv medlem
Svårt att svara på eftersom du inte säger vilka objektiv du har. En del objektiv är konstruerade för crophus och de fungerar inte på en 1D mk.
Marcus_Nilsson
Aktiv medlem
Men Canon 1d mark ? är inte FF, det är väl bara 1Ds mark ? som är FF. Hur det är med objektiv kompabilitet är jag inte hundra på men eftersom 1D är ett crophus borde de flesta funka.
Hittade denna om 1D vad jag kan läsa så har ovanstående talare rätt angående att bara ef objektiv passar trots att det är cropfaktor.
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos1dmkii/page4.asp
Hittade denna om 1D vad jag kan läsa så har ovanstående talare rätt angående att bara ef objektiv passar trots att det är cropfaktor.
Senast ändrad:
ztenlund
Aktiv medlem
Men Canon 1d mark ? är inte FF, det är väl bara 1Ds mark ? som är FF. Hur det är med objektiv kompabilitet är jag inte hundra på men eftersom 1D är ett crophus borde de flesta funka.
Det är förvisso en cropkamera, men 1D-serien har 1,3 istället för 1,6 som Canon har på de enklare husen.
antonlindstrom
Aktiv medlem
EF-S optik är anpassad för APS-C sensor.
EF optik är anpassad för APS sensor.
Däremellan kommer APS-H sensorn, som återfinns i 1D serien.
All optik som är anpassad för APS sensorer, fungerar även på APS-H och APS-C, optik anpassad för APS-C fungerar endast för APS-C hus. Dock kan APS-C optik passa på APS/APS-H hus, dock blir kombinationen inte användbar pga vinjettering etc.
Således, alla objektiv märkta med EF fungerar, all optik märkt med EF-S fungerar inte.
All optik som är anpassad för APS sensorer, fungerar även på APS-H och APS-C, optik anpassad för APS-C fungerar endast för APS-C hus. Dock kan APS-C optik passa på APS/APS-H hus, dock blir kombinationen inte användbar pga vinjettering etc.
Således, alla objektiv märkta med EF fungerar, all optik märkt med EF-S fungerar inte.
jelu1661
Aktiv medlem
EF-S optik är anpassad för APS-C sensor.
Du har rätt i sak, men du har rört ihop det här med APS-begreppen lite. Sensorerna i 135-film storlek (som ofta kallas småbildsformat eller FF (fullformat)) benämns inte APS.
Byt ut APS mot småbild i ovanstående inlägg (men låt APS-C och APS-H stå kvar) så blir det rätt.
antonlindstrom
Aktiv medlem
Du har rätt i sak, men du har rört ihop det här med APS-begreppen lite. Sensorerna i 135-film storlek (som ofta kallas småbildsformat eller FF (fullformat)) benämns inte APS.
Byt ut APS mot småbild i ovanstående inlägg (men låt APS-C och APS-H stå kvar) så blir det rätt.
Som det kan gå när man försöker briljera med kunskap över ens förmåga!
Tackar för korrigeringen.