Annons

Funkar olika DDR3-moduler ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

cls

Aktiv medlem
Hej, för att vara på ett fotoforum är väl den här frågan ganska OT, men eftersom det verkar finnas mycket datorkunnigt folk här så tänkte jag att nån kanske kunde ge besked.

Jag har en HP från 2010 (HPE-310SC) och i den sitter det 3 st DDR3-moduler á 2 GB från fabrik. (Moderkortet heter MSI 2A9C och har 4 DDR3-platser.) LR4 går tungt i maskinen och jag tänkte göra ett försök att utöka med mer minne. Kanske gör det skillnad, kanske inte - mer minne borde i alla fall inte vara skadligt.

Det fabriksmonterade minnet heter Elpida, och artikelnumret för 2GB-pinnarna är EBJ21UE8BDF0-DJ-F.

Jag har kollat runt lite efter nytt minne och hittat ett alternativ som verkar vettigt, Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G. Vad jag kan se av specarna så verkar de likvärdiga vad gäller fysiskt gränssnitt, frekvens, etc. Det är ett matchat par på 2×4 GB, och min enkla plan är att plocka bort en av de fabriksinstallerade 2GB-modulerna och sätta in det här nya paret. Men jag blir osäker på om man kan ha 2 st 2GB-moduler av ett fabrikat tillsammans med 2 st 4GB-moduler av ett annat.

Om nån kunde ge besked så vore det mycket uppskattat.

RAM-minnenena måste ha samma volt, frekvens och CL. De ska helst vara från samma tillverkare, för att vara på den säkra sidan, men det går att blanda.
Sen bör man helst inte blanda olika storlekar, då det kan sänka prestandan.

Det jag skulle gjort är att slänga ur de du har och köpa 4x4GB istället och få 16GB med minnen som funkar ihop.

Kolla även med HP, om det finns någon lista över minnen som stöds. Ibland kan det vara så att vissa RAM-minnen inte fungerar med en del moderkort.

Jag har i alla år köpt extra minne från Kingston och blandat med originalminnen utan problem så länge specen är korrekt.

Det som du måste se upp med är väl vilka kombinationer som ditt moderkort stöder.

Om du kollar på den här länken:

http://www.dustin.se/page/506/kingston-konfigurator/

så ser det ganska ljust ut då det tydligen går att blanda valfria kombinationer till din dator.

Hej och tack för tips/input.

Jag har läst på så gott jag orkat och kommit fram till att jag nog byter ut alla tre 2GB-modulerna och sätter i 4×4 istället. (Länge sen jag uppgraderade minne i nån maskin - häpnadsväckande vad priserna rasat. 16 GB för 632 spänn är nästintill löjligt jämfört med hur det sved i plånboken när jag drämde till med 4 MB i min första PC 1993.)

Jag beställde för övrigt två såna här par:
http://www.inet.se/produkt/5305609/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1333mhz-xms3
(XMS3 låter lite fräckare än ValueRAM och så är de ju snäppet snyggare.)

Jag beställde för övrigt två såna här par:
http://www.inet.se/produkt/5305609/corsair-8gb-2x4096mb-cl9-1333mhz-xms3
(XMS3 låter lite fräckare än ValueRAM och så är de ju snäppet snyggare.)

Enligt google så stöder 310SC max 8GB totalt dock.

Hewlett Packard Pavilion Elite HPE-310sc Memory
Maximum Memory 16GB
Memory Slots 4 (4 banks of 1)
non-removable base memory 0MB
Machine name: Hewlett Packard Pavilion Elite HPE-310sc
CPU options:
- Intel Core i7 Processor
- Intel Core i5 Processor
Chipset: Intel H57 Chipset
HD Bus: SSD/SATA 3.5"
Front Side Bus options:
Memory Speed options: PC3-10666 DDR3-1333 240pin SDRAM DIMM
Special notes:
- Modules must be ordered and installed in pairs for Dual Channel mode.
- Maximum configurations require a 64-bit operating system.
- This machine supports maximum memory upto 8GB (using 64-bit Operating System) or 4GB (using 32-bit Operating System).

Enligt google så stöder 310SC max 8GB totalt dock.

Hewlett Packard Pavilion Elite HPE-310sc Memory
Maximum Memory 16GB
Memory Slots 4 (4 banks of 1)
non-removable base memory 0MB
Machine name: Hewlett Packard Pavilion Elite HPE-310sc
CPU options:
- Intel Core i7 Processor
- Intel Core i5 Processor
Chipset: Intel H57 Chipset
HD Bus: SSD/SATA 3.5"
Front Side Bus options:
Memory Speed options: PC3-10666 DDR3-1333 240pin SDRAM DIMM
Special notes:
- Modules must be ordered and installed in pairs for Dual Channel mode.
- Maximum configurations require a 64-bit operating system.
- This machine supports maximum memory upto 8GB (using 64-bit Operating System) or 4GB (using 32-bit Operating System).

Tack för tipset/omtanken. Jag har också sett att i nån av minnestillverkarnas "minnesväljarfunktioner" så står det max 8GB, men det är dock en klar majoritet för 16 GB. Dessutom står det också max 16 GB (för 64-bitars Windows) i HPs dokumentation som ligger lokalt på min maskin. Jag gissar att det kommer att funka.

Den text som Janne citerar verkar säga emot sig själv. På rad två står max 16 GB och på sista raden max 8GB.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto