Annons

Funkar objektivet till min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Japp, det fungerar. Det står att det passar Canon med EF-fattning och det har 300D (300D har även EF-S fattning).

Ok, kanon. Men hur blir det med brännvidden, om objektivet är tänkt till analoga kameror?

Objektivet har samma brännvidd oavsett vilken kamera det sitter på. Dock kan det vara bra att tänka på om du tycker att 80 mm objektiv är bra på din filmkamera så uppnår du samma bild i sökaren på en 300D om den har brännvidden 50 mm.

Fråga hur gammal den är innan du slår till. Om den är äldre än från 98/99 fungerar den sisådär... Eller inte alls. Det beror på att äldre Sigma-objektiv har för gammal programvara och behöver uppgraderas. Det är billigare att köpa en ny Sigma 70-300 istället.

Jag skulle vara försiktig.

Har själv ett Sigma 75-300 som INTE fungerat med någon digital systemkamera jag haft (20D, 40D, 350D, 400D, 5D, 1D). Eller rättare, kamerorna gav felmeddelande om man inte använde största bländaröppning.

Lite misstänkt i annonsen också att han bara använt den med analog kamera.

Jag tycker bara du ska köpa den om du får möjlighet att prova den på din kamera först. Prova isåfall att ta lite bilder med olika bländare.

KÖp det inte - billigt är inte alltid billigt - du kan få mitt Sigma 100-300 F4.5-6.7 DL för en 500 hundring om du ville ha något sådant, men inte lönt att ha - det är för dåligt för att ha speciellt som eländet bara fungerar på maxbländare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar