Annons

Funkar Nikon D40 optik i D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

ejkan79

Medlem
Funderar på att uppgradera min gamla Nikon D40 till en D90.
D40:an har ju autofokusmotorn inbyggd i optiken och inte i kameran så nu är min fråga om någon vet om min gamla optik skulle vara kompatibel med en D90 som har motorn i kameran i stället?

Optiken jag har heter:
AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED
AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED

Jag vet med säkerhet att optik utan motor för AF inte funkar med min kamera men hur är det tvärt om?

Tacksam för hjälp - har sökt svar lite här och där men är inte nån expert på terminologin.....

Anna-Karin

Funderar på att uppgradera min gamla Nikon D40 till en D90.
D40:an har ju autofokusmotorn inbyggd i optiken och inte i kameran så nu är min fråga om någon vet om min gamla optik skulle vara kompatibel med en D90 som har motorn i kameran i stället?

Optiken jag har heter:
AF-S Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED
AF-S Nikkor 55-200mm 1:4-5.6G ED

Jag vet med säkerhet att optik utan motor för AF inte funkar med min kamera men hur är det tvärt om?

Tacksam för hjälp - har sökt svar lite här och där men är inte nån expert på terminologin.....

Anna-Karin

Det kommer att fungera.

M

OK, det låter ju bra, tack. Hur blir det med filmningen - kommer det störa att jag har gammal optik?

Har hittat ett finfint paket med två objektiv som jag är lite sugen på. Då till frågan, vad står VR för?

De objektiven är inte så gamla att kameran märker någon skillnad :)

Om motorn sitter i objektivet eller i kameran har ingen betydelse alls, sätter du dina gamla objektiv på din D90 kommer D90n inte att använda sin inbyggda motor utan motorn i objektivet. Du kommer inte att märka någon skillnad alls och alla inställningar ska vara desamma. Det finns ingen kamera som inte kan använda optik med inbyggd motor, bara enklare modeller som inte kan använda optik utan inbyggd motor.

Det är till och med så (om jag inte fattat helt fel) att först kom optik utan inbyggd motor och alla hus hade inbyggd motor, sen kom optik med inbyggd motor och optik utan det håller på att fasas ut.

VR står för Vibration Reduction, vibrationsreducering, och betyder att objektivet aktivt kompenserar för skakningsoskärpa som beror på att man är ostadig på handen eller har för lång slutartid.

Vilka objektiv gäller det?

Tack för utförligt och beskrivande svar!

De objektiv som ingår i paketet är: Nikkor AF-S DX 18-105 ED VR samt Tamron AF DI 70-300/4-5.6.
18-105 låter väldigt mångsidigt och har sen har jag länge suktat efter ett 300-objektiv.... Jag är inte tekniknörd utan vill att grejerna ska funka och sen anser jag att motivet/fotografen gör resten ;)

Ja precis, ju längre brännvidd och ju sämre ljusstyrka du har, desto mer behövs VR!

Jag har ett Nikkor 70-300 VR och på det skulle jag inte vilja vara utan VR! Det är rätt svårt att handhålla på 300 mm om det inte är väldigt ljust ute.

Vill du inte köpa ett Nikkor 70-300, så har Sigma och Tamron 70-300 med deras motsvarighet till VR (Hos Tamron heter VR VC och hos Sigma heter det OS). Fast de är inte så mycket billigare än Nikkors att jag skulle snåla på det.

Hmmm, tål att tänkas på. Men det är helt andra pengar vi talar om..
Tack för tips och feedback!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar