Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

funkar gamla analoga konicaobjektiv på ny systemkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Orcus

Aktiv medlem
Hallåj.

är ute efter en digital systemkamera som ska få ta över platsen från min digitala kompaktkamera.

Kommer bli en hel del fotande inomhus framöver då sambon är gravid, magbilder och sen när ungen kommer till världen så blir det en drös med bilder där också.

Har kollat på Olympus e-510 med kitobjektiv men de verkar för ljuskrävande för inomhusfotande.

Nu sa pappa att han har några objektiv liggandes till sin analoga systemkamera, Konicaobjektiv,
Funkar dom objektiven på någon ny digital systemkamera så jag slipper den dyra kostnaden för tillfället?
 
Nej det gör det tyvärr inte. Konica har ett väldigt kort avstånd mellan bajonetten och filmplanet så det går inte att använda en adapter. Rent teoretiskt skulle det gå med en adapter som har korrektionslins i sig men sådan har jag aldrig sett till konica.

M
 
Faktum är att Konicaobjektiv, efter en smärre modifikation av fattningen, går att använda på kameror för 4/3-systemet, som t ex Olympus E-510. Det finns ett par trådar om det här på Fotosidan. Sök i Olympusforumet!

Om man sen kan använda de modifierade objektiven på ett Konicahus längre vet jag inte.

Olle
 
tror inte pappa blir så glad om jag modifierar objektiven något då han använder dom i sin kamera fortfarande :)

jo kanske är billigast men vill ha några till objektiv också och med begränsad ekonomi för att få ihop det med en kamera och något bra objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.