Erker
Medlem
Tänkte att jag skulle testa makrofotografering och nappade på en annons om ett set ringar för analog kamera för en billig penning. Efter att ha haft svårigheter att överhuvudtaget se någonting genom sökaren så har jag ändå lyckats skönja motivet men får ingen skärpa och de flesta bilder blir i stort sett svarta på skärmen. I efterbehandlingen går det dock att få fram motivet som en "konstgrafisk" bild, som kan bli ganska häftig faktiskt. Men det var ju inte det jag hade tänkt mig.
Nu undrar jag om jag är helt fel ute? Jag har två Nikon zoomobjektiv till min D70, 18-70 mm och 28-200 mm. Det finns ju ingen möjlighet att styra bländaren. Ska jag ge upp att ta normala makrobilder med dessa objektiv och mellanringar eller finns det någonting jag förbisett?
Hälsningar
Erik
Nu undrar jag om jag är helt fel ute? Jag har två Nikon zoomobjektiv till min D70, 18-70 mm och 28-200 mm. Det finns ju ingen möjlighet att styra bländaren. Ska jag ge upp att ta normala makrobilder med dessa objektiv och mellanringar eller finns det någonting jag förbisett?
Hälsningar
Erik