Annons

Funkar dum analog mellanring till D70-zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erker

Medlem
Tänkte att jag skulle testa makrofotografering och nappade på en annons om ett set ringar för analog kamera för en billig penning. Efter att ha haft svårigheter att överhuvudtaget se någonting genom sökaren så har jag ändå lyckats skönja motivet men får ingen skärpa och de flesta bilder blir i stort sett svarta på skärmen. I efterbehandlingen går det dock att få fram motivet som en "konstgrafisk" bild, som kan bli ganska häftig faktiskt. Men det var ju inte det jag hade tänkt mig.

Nu undrar jag om jag är helt fel ute? Jag har två Nikon zoomobjektiv till min D70, 18-70 mm och 28-200 mm. Det finns ju ingen möjlighet att styra bländaren. Ska jag ge upp att ta normala makrobilder med dessa objektiv och mellanringar eller finns det någonting jag förbisett?

Hälsningar
Erik

manuelt

Tänkte att jag skulle testa makrofotografering och nappade på en annons om ett set ringar för analog kamera för en billig penning. Efter att ha haft svårigheter att överhuvudtaget se någonting genom sökaren så har jag ändå lyckats skönja motivet men får ingen skärpa och de flesta bilder blir i stort sett svarta på skärmen. I efterbehandlingen går det dock att få fram motivet som en "konstgrafisk" bild, som kan bli ganska häftig faktiskt. Men det var ju inte det jag hade tänkt mig.

Nu undrar jag om jag är helt fel ute? Jag har två Nikon zoomobjektiv till min D70, 18-70 mm och 28-200 mm. Det finns ju ingen möjlighet att styra bländaren. Ska jag ge upp att ta normala makrobilder med dessa objektiv och mellanringar eller finns det någonting jag förbisett?

Hälsningar
Erik

Det är väl bara att köra manuellt och ändra slutartiden tills du får en bra exponering. Att bílderna blir svarta beror ju på att du slarvat och inte kollat på kameraskärmen och sedan justerat slutartiden. Prova dig fram. Skärpedjupet blir alltid väldigt kort med mellanringar så AF funkar inte bra rätt om du hade haft en modernare kamera. Använd inte de vidvikligaste lägena på dina objektiv utan ifrån 35mm och uppåt. Ju lägre brännvid desto närmare måste du gå för att få fokus med ringarna. Börja med att köra vid 70mm-läget på din 18-70. Utgå från ca 1/500 s vid bra ljus och kanske en 1/30 s vid taskigt ljus (gäller utomhus). Justera sedan tiden uppåt eller nedåt om det inte blir bra. Efter ett tag lär du dig rätt tid bara genom att se hur ljust det är. (ställ in kameran på M)

Uppgifterna om tid är tänkta vid 200-400 ISO

Objektiven har ju ingen bländarring och om ringarna är totalkorkade så kommer ju bländaren rimligen att vara parkerad på minsta, vilket inte direkt lär vara någon höjdare.

Att bländaren inte går att styra är en sanning med modifikation. Elektroniskt - nej, men om du sätter på objektivet (utan att montera mellanringarna) väljer lämplig bländare (F8-13 brukar jag ligga på) trycker in DOF-knappen och monterar loss objektivet så är det nu nedbländat!

Att bländaren inte går att styra är en sanning med modifikation. Elektroniskt - nej, men om du sätter på objektivet (utan att montera mellanringarna) väljer lämplig bländare (F8-13 brukar jag ligga på) trycker in DOF-knappen och monterar loss objektivet så är det nu nedbländat!

Du har Canon. Det fungerar INTE på det sättet på Nikon.

Tyvärr så funkar det inte så på nikon, om du monterar loss ett objektiv utan bländarring så hamnar bländaren automatiskt på minsta bländaren då bländaren är fjäderbelastad. Med andra ord är det ingen bra idé att köra ett objektiv utan bländaring på mellanringar utan bländarfunktion eftersom man alltid kommer få använda minsta bländare.

Tack för tipsen. Nu har jag fått kläm på hur det funkar. Problemet var nog att bländaren låser på minsta öppning och att det är svårt att få tillräckligt med ljus med de längsta mellanringarna.
/Erik

Leta fram pinnen på objektivet som styr bländaren och tillverka en lämplig mojäng som håller den i andra lägen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar