Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funkar autozoomen på min 430EX II?

Produkter
(logga in för att koppla)

BobDylan

Aktiv medlem
Har precis köpt en 430EX II till min 40D men är osäker på om autozoomen fungerar. Har jag på manuell zoom står det "Zoom M 28mm" t.ex men om jag bläddrar till början där autozoom borde vara står det Zoom - - mm". Och på sidan 23 i manualen står det "When the Speedlite is attached to a compatible camera, <bild på en symbol> will appear on the Speedlite´s LCD panel". Och så visas symbolen, nån fyrkantliknande, men den visas inte heller på min display. Dessutom ska man väl höra om blixten zoomar? Gjorde man iaf på min Pentax 540 jag hade tidigare.

Och ja, autozoom är aktiverad i Extern blixt-inställningarna i kameran. Har även testat att tvätta kontakterna på kameran.

Har du blixten riktad rakt fram, inte uppvinklad, eller som min 580exII ibland är, nerriktad utan att man ser det. Då funkar inte zoomningen.

/Björn

Vet inte om det hjälper dig, men autozoomen skall bara fungera när blixten är rakt fram och vidvinkelskivan inte är utfälld. "Zoom -- mm" tror jag är så det brukar se ut om blixten är vinklad.

Vet inte hur det är på 430 II, men på 580 finns det dessutom ett vinklingsläge som är lite nedåt, alltså några grader nedåt från normalläget rakt fram. Det här get kan vara lite lurigt just för att det stänger av autozoomen men ligger nära normalläget.

Usch vad pinsamt, hade den uppvinklad såklart, att man aldrig kollar det självklara först.. Occam kom verkligen på nåt där ;)

Tack för de snabba svaren!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar