ANNONS
Annons

Funkar 40D +580EX I ihop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Quisquam

Aktiv medlem
Jag lånade en kompis 580 EX I för att testa detta med att fota med två blixtar (äger själv en 430 EX II). Som jag förstår det så ska man kunna använda 580 EX-blixten som master och den andra som slav.

När jag nu monterade 580:n på kameran och skulle gå in och ändra lite i menyerna, via kamerans menyer, så sade kameran att det antingen inte satt någon blixt på kameran eller att den inte var kompatibel med kameran. Nog borde väl en 40D och en 580 EX I fungera ihop?

Jag hade förstås satt på både blixt och kamera ordentligt så det var inte så simpelt. Min kompis som äger 580:n använder sig av en 5D. Kan det vara så att han har gjort inställningar i blixten så att den ska passa en fullformatskamera (min är ju en crop) och att det är därför som min 40D säger att de inte passar ihop?

(Jag testade även att byta batterier i 580:n, utan skillnad och han hade använt 580:n på sin 5D samma dag utan problem.)

Med min 430 EX II så känner ju blixten själv av sensorformatet och ändrar sig därefter så jag har aldrig behövt fundera över det.

När jag ändå är i farten så vill jag fråga om ni tycker att det är en bra eller dålig idé att använda en (förhoppningsvis fungerande) 580 EX I eller II som master och en 430 EX II som slav eller är det svårt att få det att fungera bra?

Jag har inga som helst planer på att sätta upp en liten studio eller liknande utan det är mest för att lätt kunna använda mer än en extraljuskälla ibland, särskilt om en reflexskärm inte fungerar som jag skulle vilja.

När jag ändå är i farten så vill jag fråga om ni tycker att det är en bra eller dålig idé att använda en (förhoppningsvis fungerande) 580 EX I eller II som master och en 430 EX II som slav eller är det svårt att få det att fungera bra?

Blixtarna måste kunna se varandra om det skall fungera bra. Utomhus kan det bli problem om solen är stark. Mest besvärande tyckte jag det var när du skall sätta en ljusformare till blixten. Det blev till att vrida och vända för att få till att blixtarna såg varandra.

En dyr lösning men som verkligen fungerar är MiniFlex och TTL + AC3. Allt från PW. Kostar tyvärr en rejäl slant. Ca 2 300.-/enhet och AC3 ca 700.-

Visst fungerar en 580EX (I) med din 40D, men du måste göra inställningarna direkt i blixten och inte i kamerans blixtmeny. För att kunna styra blixten från kamerans meny måste du ha en 580EX II.

Det skall sedan inte spela någon roll om du använder en APS-C (crop) eller fullformat (35 mm), blixten får information av kameran om använd brännvidd och anpassar sig själv därefter.

Tack Michael och Sara för era tips och svar. Har inte kvar den andra blixten hemma men ska nog göra ett nytt försök vid tillfälle. Om det funkar jättedåligt ute så tvivlar jag på att jag satsar på de produkter som du, Michael, tipsade om för jag har helt enkelt inte de pengarna. Om det ändrar sig får jag väl leta reda på inlägget igen och fundera igen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar