Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar inte autorotation av bilden på EOS 50D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Fick hem min nya 50D för ett par dagar sen och idag hade jag äntligen lite tid att gå igenom den. Måste bara säga att skärmen är rent underbar! Men en sak fattar jag inte, nämligen hur den roterar bilder.

När jag har en bild öppen i kamerans bildvisare, så vill jag att om jag vrider på kameran, så ska även bilden rotera. Det kan vara lägligt om man vill se en höjdformatsbild i större storlek. Och så fungerar det även i billiga pocketkameror idag. Men icke! Inte i min 50D! Att min 20D och 1Ds saknar sådana moderna funktioner är inget jag förundras över, men är det möjligt att 50D saknar den funktionen? Jag har i menun aktiverat rotation för både PC och kamera, men oavsett hur jag håller kameran, så visas bilden alltid med bildens nederdel mot knappraden i kamerans nederdel.

Är det så att det inte finns en autorotation av samma typ som i pocketameror, eller är det jag som inte förstått hur jag aktiverar den?
 
Tror inte någon av Canons systemkameror gör autorotering som beror på hur du håller kameran vid visning av tagna bilder. Om du har slagit på autorotation i kameran så kommer den ta hänsyn till hur kameran hölls när bilden togs och det datat skrivs in i bildens EXIF.

Om du väljer On [kamera] [bildskärm] så kommer bilden alltid visas rättvänd på kameran och på datorn (om programvaran på datorn tar hänsyn till EXIF). Detta gör att bilder tagna med kameran vertikalt kommer visas vertikalt på kamerans skärm vilket gör att skärmytan utnyttjas dåligt.

Om du bara väljer On [bildskärm] så kommer bilden visas rättvänd på datorn medan den på kamerans bildskärm alltid kommer visas liggande. Då utnyttjas skärmytan optimalt för bildvisningen men man blir å andra sidan tvungen att vrida kameran för att se vertikalt tagna bilder rättvända. Denna inställning tycker jag är att föredra.

(Ovanstående gäller på 40D men jag vill minnas att det är samma på 50D.)
 
Jag använder också autorotation enbart i datorn.
Notera att om man inte väljer någondera skrivs inte rotationsinformationen in i Exif, så då måste man rotera alla bilder manuellt i datorn, oavsett om man har ställt bildvisarprogrammet på autorotation eller ej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.