Annons

Fungerar Gimps färghantering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredster

Medlem
Har upplevt lite konstiga saker när jag försökt använda senaste Gimp och dess färghantering. Plåtar i Adobe RGB och tilldelar denna profil i Gimp. När jag sedan öppnar samma bild i Photoshop 7 så får jag ett meddelande om att bilden inte har någon färgprofil. Skumt. Jag vågar nu inte lita på Gimp, vilket är synd eftersom det räcker för mina behov. Vägrar lägga mer pengar på PS. Är det någon annan som har använt färghantering i Gimp och kan bidra med sina erfarenheter?

Jag försökte hjälpa dig med färghanteringen i Gimp i det andra forumet utan något svar. Förutsättningen för att överhuvudtaget kunna hjälpa dig är att du ger någon form av feedback i sammanhanget, så man vet vilken nivå du befinner dig på.

Det är skillnad på att tilldela och konvertera en bild till en viss färgprofil, men att spara bilden med profilen inbäddad är troligtvis en kryssruta också i Gimp.

Jag såg ditt svar i andra forumet och det fick några saker att klarna för mig. Har nyligen försökt lära mig det här med färghantering och jag inbillar mig att jag fattat. Skillnaden mellan konvertering och tilldelning är solklar för mig,

Jag tog för givet att Gimp sparade med en inbäddad profil men så verkar inte vara fallet. Hittar heller ingen kryssruta för detta. Jag antar att det är bäst att skicka iväg en bild för tryckning med inbäddad profil. Alternativet är väl om det står något i exif-infon att ngn vanlig profil används men det låter lite osäkert.

Svarar på mitt eget inlägg. Gimps färghantering fungerar nog men en sak som man bör vara uppmärksam på är att om bild saknar inbäddad profil så får man ingen varning om detta. Gimp använder då arbetsfärgrymden. Det kan bli lite förvirrande eftersom man kan få intrycket att bilden har en inbäddad profil när man tittar under View -> Display Filters -> Color Management. Lite farligt tycker jag. Det hade varit trevligt med en varning om man använde färghantering och bilden saknade inbäddad profil.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar