Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fungerar 70-300VR med telekonverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeRitz

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Kan man använda 70-300VR med en telekonverter, t.ex. Nikons nya 2x ?

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=TC20EIII

Jag vet att autofokus inte fungerar på objektiv med sämre ljusstyrka än 4,0 men jag funderar om det går att montera 70-300VR på konvertern samt ifall allt annan fungerar som det ska ?

Den gamla Nikon 2x konvertern gör att man förlorar två bländarsteg, om den nya har samma förlust och 70-300VR har f5,6 vid 300mm, innebär det att jag med denna telekonverter får 5,6 x 2 = f11,2 som minsta möjliga bländarvärde (har inte koll på hur man räknar bländarsteg)?

Hälsningar
Peter
 
Menar du att det inte kommer fungera bra p.g.a att man får för lång slutartid?
Jag har märkt att jag brukar använda f8 med detta objektiv, hur mycket längre slutartid innebär konvertern och f11, är det samma sak som att ställa in f11 utan konverter och se vilken slutartid jag får?

Borde jag inte kunna ställa upp ISO för att komma ner i samma slutartid med konvertern som jag har på f8, eller är det inte så enkelt?

/Peter
 
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=104908&highlight=70-300+konverter

Hittade en annan tråd om det hela med, där jag redan varit o skrivit med såg jag :D

citat sista inlägget i den tråden iaf:
"Med Nikons konvertrar måste man fila bort en liten pigg i bajonetten för att det ska gå att montera på 70-300 VR. Autofokus fungerar troligen hyfsat med TC-14E. Med TC-17E får autofokusen så stora problem att det är bättre att köra manuellt. Tc-20E skulle jag inte köra alls pga skärpeförlust. Tydligen fungerar Kenko 1,4x "pro 300" ganska bra."
 
Jag har för mig att det inte bara är AF, utan också att TCn kan slå i objektivet rent fysiskt om man zoomar ut (mindre än 300 mm).
 
Oj, slipa ner en pigg känns inte aktuellt :)
Ska kolla in Kenkos 1,4x konverter.

Tackar så mycket!!

/Peter
 
Vet du om Kenkos 1,4x kan råka ut för samma problem vid utzoomning?

/Peter

inga problem jag haft. Jag skrev ju mycket i den andra tråden eftersom jag har 70-300 och Kenko Pro 1,4. Har du läst den?

Skärpan i 300-läget m konvertern är ju inte glimrande precis, och sanningen att säga har jag inte använt konvertern på 2 år... Men det funkar.

Grejen annars med t ex 2 ggr konverter är inte att exponeringen är med bl 8-11, utan att du dels får taskig skärpa, dels manuell fokus men också (antar jag) hopplöst mörk sökare för att ställa skärpan manuellt.
 
Jo, jag har läst den andra tråden, men jag hittade ingen direkt info angående problemet vid utzoomning, därav min fråga :)

Du som fotat med denna konverter, skulle du säga att fota utan konverter för att sen beskära bilden till samma utsnitt som med konvertern ger en bättre bildkvalitet?

Infon om mörk sökare är bra, det är inget som jag tänkt på tidigare, kanske är bäst att köra utan samt beskära bilderna trots allt.

Varför behöver man slipa ner en pigg på 70-300VR och inte på de andra ljusstarkare objektiven, har inte alla dessa objektiv samma antal piggar (förutom VR-piggen kanske) och på samma plats?

/Peter
 
Jo, jag har läst den andra tråden, men jag hittade ingen direkt info angående problemet vid utzoomning, därav min fråga :)

Du som fotat med denna konverter, skulle du säga att fota utan konverter för att sen beskära bilden till samma utsnitt som med konvertern ger en bättre bildkvalitet?

Infon om mörk sökare är bra, det är inget som jag tänkt på tidigare, kanske är bäst att köra utan samt beskära bilderna trots allt.

Varför behöver man slipa ner en pigg på 70-300VR och inte på de andra ljusstarkare objektiven, har inte alla dessa objektiv samma antal piggar (förutom VR-piggen kanske) och på samma plats?

/Peter

Är inte säker, men har för mig att någon på Nikonians la ut en jämförelse med en kenko 1.4x och det var bättre än att beskära.

70-300 VR är inte gjord för att ta en Tc. Tror att Nikon därför designade den så att den inte skulle passa med TC14EII.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.