Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar

Mattsson90

Medlem
Hejsan!

För 2 årsen ägde jag en Nikon D60 och tyckte jag behärskade den väldigt bra.

Tröttnade på den, sålde grejerna och andra intressen kom ivägen för ett nytt inköp.

Nu har jag tagit tag i fotandet igen och köpte mig igår en D7000, wow säger jag bara.

Insåg helt enkelt att jag kan verkligen ingenting längre?

Vi har precis skaffat oss en kattunge, dvs det är hon som är objektet nu när jag testar kameran.

Blir inte riktigt nöjd med bilderna, kört på auto läget både med och utan blixt, får ingen riktig skarp skärpa och vissa bilder blir suddiga.

Så vad ska jag köra med för inställningar? Detta kommer ta mig en evighet att lära mig :)

Mvh

Vilket objetiv är det?

Kontrollera först att kameran sätter skärpan rätt, testa med en fokuspunkt med största bländaren (välja A) och se att du har en tid där du kan utesluta rörelseoskärpa (annars öka ISO). Är skärpan som bäst precis där du satt fokuspunkten? inte före/bakom?

Om första punkten är OK, så nästa punkt kan vara att skärpan kanske inte är super på största öppningarna, så testa med att välja f/8 eller likande blir det skarpare i den punkt du satt AF mot?, med f/8 så får du ett störe skärpedjup också (som man kanske inte alltid vill ha)

Testa nu med katten igen använd gärna en fokuspunkt. Tror man väljer det med fokusväljaren (den lilla spaken på framsidan), sätt kamerna på A och välj lite olika bländare, se till att du har en tid som inte ger rörelseoskärpa (annars justera ISO), sätt fokuspunkten på ögat på katten och ta lite kort

Jag har en del erfarenhet av att fota katter och ett tips jag kan ge är relativt lång brännvidd, 60-90 mm, liten bländare, 5,6-11, för att få oskarp bakgrund men samtidigt tillräckligt skärpedjup eftersom avståndet blir så kort och en ordentlig extern blixt för att få tillräckligt med ljus. Med största bländaren på så nära håll gör att bara nosspetsen blir skarp och allt annat oskarpt. Det är faktiskt svårare än det verkar att ta riktigt bra kattbilder så det är mycket träning som gäller.

Kom ned till kattens nivå eller ta upp katten till din nivå också, fota inte snett uppifrån.

ANNONS