Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar runt FA: 31/1,8 – 43/1,9 – 77/1,8 Limited

Produkter
(logga in för att koppla)

Björkhult

Aktiv medlem
Hej.

Här är mina upplevelser runt de 3 Amigos på min K-5a:

Nu när jag har testat alla 3 så kom jag på att jag började köpa dom i "fel" ordning. Mest haussad är ju FA31/1.8 Ltd, så den började jag med (givetvis...). Jag kom aldrig överens med den, och har nog en hel del att lära än. Bilderna känns platta och livlösa, jag får aldrig till det där lilla extra, som motiverar det extremt höga priset. OK, material och utförande är i toppklass, men den är också störst och tyngst av de 3, och har ett känsligt motljusskydd.

FA77/1.8 Ltd stod näst på tur, jag hittade en begagnad MIJ i bra skick. Jag hade ju redan en DA70/2.4 Ltd som jag trivs mycket bra med, så FA77an hade jag nog aldrig köpt ny iaf. FA77an blir ju "lite lång" på en APS-kamera, men den funkar fint för porträtt och helfigur utomhus. Jag använder den gärna för "street", men då på lite större ytor/ avstånd. Folk märker aldrig att jag fotar dom! :) FA77an är liten och smidig på kameran.

Sist av allt köpte jag givetvis FA43/1.9! Och den gav också det allra bästa intrycket av alla 3! Liten och smidig, rakbladsskärpa (som de andra också har), men det viktigaste av allt: bilderna får en härlig karaktär! Kalla det pixiedust, rendering eller vad ni vill, men FA43an chockade mig på ett positivt sätt.

Så går ni i FA Ltd tankar, rekommenderar jag att köpa FA43 först, mest bra bilder för pengarna tidigare!

Ni får gärna säga att jag har fel, att det finns hopp för min FA31a i alla fall. :)

Hej.

Nu när jag har testat alla 3 så kom jag på att jag började köpa dom i "fel" ordning. Mest haussad är ju FA31/1.8 Ltd, så den började jag med (givetvis...). Jag kom aldrig överens med den, och har nog en hel del att lära än. Bilderna känns platta och livlösa, jag får aldrig till det där lilla extra, som motiverar det extremt höga priset. OK, material och utförande är i toppklass, men den är också störst och tyngst av de 3, och har ett känsligt motljusskydd.

FA77/1.8 Ltd stod näst på tur, jag hittade en begagnad MIJ i bra skick. Jag hade ju redan en DA70/2.4 Ltd som jag trivs mycket bra med, så FA77an hade jag nog aldrig köpt ny iaf. FA77an blir ju "lite lång" på en APS-kamera, men den funkar fint för porträtt och helfigur utomhus. Jag använder den gärna för "street", men då på lite större ytor/ avstånd. Folk märker aldrig att jag fotar dom! :) FA77an är liten och smidig på kameran.

Sist av allt köpte jag givetvis FA43/1.9! Och den gav också det allra bästa intrycket av alla 3! Liten och smidig, rakbladsskärpa (som de andra också har), men det viktigaste av allt: bilderna får en härlig karaktär! Kalla det pixiedust, rendering eller vad ni vill, men FA43an chockade mig på ett positivt sätt.

Så går ni i FA Ltd tankar, rekommenderar jag att köpa FA43 först, mest bra bilder för pengarna tidigare!

Ni får gärna säga att jag har fel, att det finns hopp för min FA31a i alla fall. :)

Tack, då sparar jag in på den utgiften. :)
Har länge trånat efter 31:an men kan inte motivera det höga priset för mig själv (innan en ev FF), samtidigt som jag också tycker att den verkar stor (sett till de andra). Klart, hade den varit något billigare hade jag nog inte kunnat stå emot ändå.

Av 77:an och 43:an använder jag mest den sistnämnda, men 77:an är grym den med. 70:an har jag aldrig testat.

Det höga priset på 31:an lär enligt vad jag förstått bero på ett väldigt speciellt asfäriskt element som görs av gjutet högkvalitativt optiskt glas istället för plast, något som skjuter kostnaden för tillverkning i höjden.

Det höga priset på 31:an lär enligt vad jag förstått bero på ett väldigt speciellt asfäriskt element som görs av gjutet högkvalitativt optiskt glas istället för plast, något som skjuter kostnaden för tillverkning i höjden.

Hehe, ja det skulle ju kunna vara gjort av diamant men blir lik förbannat en vanlig 50:a i dagsläget. En otroligt dyr sådan. :)

Istället för 31:an och...

Hej.

Själv har jag både FA43 och FA77 som jag verkligen kan rekommendera! Som skrivet; smidiga och med kanonskärpa. Någon 31:a har det inte blivit, däremot ett tungt vägande surrogat; nämligen FA*28-70/2.8. Väger 800g och har ett enormt motljusskydd men, oerhört skarp och härlig bokeh. En nackdel utöver tyngden är att den blir trög på zoomringen (även om det går att använda powerzoom) när man använder den manuellt på vintern. I nuläget får den kombinationen duga, men högst upp på listan står FA31.

Jag rekommenderar FA43, FA77 och slutligen FA31 i den köpordningen (om man inte har turen att komma över FA*28-70/2.8). FA43:an brukar även finnas till bra beg.priser här på FS.

Har vi tur och får se en FF framöver, så är man helt säkerställd med en härlig kombo.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar