Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar om histogram

Produkter
(logga in för att koppla)

Copy_Con

Aktiv medlem
Ett histogram i PS är ju inte för inte 256 pixlar brett, då det är mängden gråtoner i en 24 bitars bild. Men varför är ett 48 bitars histogram likadant?
Den minsta tonförändringen är ju en pixel(i histogrammet) vilket i 48 bitarsläge innebär att den minsta förändringen är 256 gråtoner. Alltså representerar varje pixel i histogrammet för en sådan bild 255 värden som du aldrig kommer åt. Hur skall man kunna utnyttja de 65536 gråtonerna ifall tonkontrollen placerar dessa i 256 kluster?

Histogrammet är ju enbart en grafisk och statistisk bild av hur tonerna är fördelade i bilden.

Bilden i sig är ju oförändrad.
Om du ändrar fördelningen i en 8 bitars bild så kanske du ser hur vissa toner klipps bort, gör du samma med en 16 bitars bild kommer tonerna att fördelas på dom närliggande staplarna och histogrammet ser fortfarande fint ut.

Motsvarande skulle vi se om vi kikade på en 8-bitars bild med ett histogran med 7 bitars upplösning.

Men vis är det synd att histogrammet inte har en högre upplösningn vid högre bildupplösning.

hasse lundberg skrev:

Motsvarande skulle vi se om vi kikade på en 8-bitars bild med ett histogran med 7 bitars upplösning.

Jag är med dig på det mesta, men det här gäller ju bara så länge man kikar på det, och inte gör någon aktiv förändring. Ett 7-bitars histogram skulle bara innehålla 128 gråtonsvärden m.a.o. är minsta förändringen som du kan göra i ett sådant histogram 2 toner i en 8-bitarsbild och 512 i en 16-bitars. Men eftersom den teoretiska nyansrikedomen i en 16-bitars är så oändligt mycket högre så vore det väl bättre att jämföra med ett 4-bitars histogram när man arbetar med 8-bitars bilder, och då skulle varje stapel definiera 32 gråtoner.

Copy_Con skrev:
Men eftersom den teoretiska nyansrikedomen i en 16-bitars är så oändligt mycket högre så vore det väl bättre att jämföra med ett 4-bitars histogram när man arbetar med 8-bitars bilder, och då skulle varje stapel definiera 32 gråtoner.
16 toner blir det väl bara? 2*2*2*2=16
Jo, det vore mer rättvist att jämnföra med ett 4-bitars histogram.

Men detta ger fortfarande inget svar på din fråga, kanske är det så att programmerarna har ansett att vi inte har nytta/kapacitet att urskilja nyanserna vid 16 bitars läget.

hasse lundberg skrev:
16 toner blir det väl bara? 2*2*2*2=16
Jo, det vore mer rättvist att jämnföra med ett 4-bitars histogram.

Men detta ger fortfarande inget svar på din fråga, kanske är det så att programmerarna har ansett att vi inte har nytta/kapacitet att urskilja nyanserna vid 16 bitars läget.

Självklart har du rätt med 16.

Jag tror inte vanlig visningsutrustning klarar av mer än 8-bitars, om ens det. Jag märker t.ex att min Barco återger fina toningar utan att "bandning" uppstår medan min SynkMaster inte klarar av samma uppgift, M.a.o. så fixar SynkMastern inte av att ens visa alla 16,7 miljoner färger, platta skärmar är oftast ännu sämre på detta. Men det hade ändå varit trevligt att kunna se:

R: 65487
G: 65498
B: 65520

istället för

R: 255
G: 255
B: 255

när man vandrar runt med pipetten :)

DET hade varit trevligt att ha en sådan skärm på 21" eller så.
Kräver förmodligen lite bättre datakraft i burken samtidigt.

Vore trevligt om vi haft möjlilghet att välja upplösning på histogrammet beroende på vad vi arbetar med.
t.ex 6, 7, 8, 12 eller 16 bitar.

Använder funktionen histogram i andra tillämpningar och normalt anpassar man skalan efter applikationen.

dano skrev:
Grafikkorten i våra datorer har bara 24 bitars färgdjup (R255 G255 B255).
/Daniel

Nja inte riktigt sant, Matrox Parhelia skall klara av 1,07 miljarder (!) färger, och även klara av att visa detta på skärmen i vissa applikationer. Inte fullt 281 biljarder, men ändå :)

Det är inte elegant, men nu finns fullbreddshistogrammet Wide Histogram för oss som gillar att jobba i 16 bitar. Gratis plugin från Reindeer Graphics.

Hur användbart det är i praktiken låter jag vara osagt, men lite kul är det. Som en extra bonus kan man få statistik över nyanser och mättnad också. Bara att ladda hem och installera.

LIte kul var det allt, de har ju andra plugins som använder sig av det bredare histogrammet, så att man kan använda det när man justerar nivåer, men de kostar pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar