Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderingar och tankar angående bröllopsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Ska plåta bröllop nu på lördag, och har lite funderingar angående det.

Jag har blivit ombedd att fotografera både vigseln och fikat efteråt, samt bröllopsporträtt.

Vigsel samt fika sker utomhus.

Till porträtten så hade jag tänkt att använda min bladare. Frågan är vad jag ska använda för film. Neg eller dia? Har tidigare använt portra 160NC en hel del, frågan är om jag ska köra på den nu på lördag också? Eller kanske till och med portra 160VC?
Funderar på att hyra en studioblixt med stor softbox att ha som upplättning, ifall det blir soligt.

Själva vigseln tänkte jag plåta med min EOS 10D. Objektiv är jag inte säker på...har blivit ombedd att inte "störa" själva vigseln, jag får altså inte vara allt för närgången. Frågan är om mitt 50/1.8 räcker, eller om jag måste använda mitt 70-200/2.8? Femtian är ju skarpare, så det vore en fördel. Har en EOS 30'a att ha som backup. Laddar den med samma film som bladaren.

Har några funderingar angånde bilder under själva vigseln...halv- eller helporträtt? Vilket blir snyggast? Nån som har några "får inte missa"-ögonblick på lager? (Förrutom ringen och kyssen)

Kyssen måste väl ändå göra sig bäst i närbild? Eller halvporträtt?

Tacksam för Alla svar!

Rent spontana svar:

Negativ film.. fråga mig dock inte vilken;)), för omfångets skull.

NC eller VC beror ju på vädret skulle jag vilja säga.. VC ger ju bra tryck vid mulet väder, men förmodligen FÖR bra tryck vid sol.

Reflexskärm istället för studioblixtar.

I kyrkan.. Lätt ditt 70-200.. 50:an räcker inte till i längden, om du som du säger ska stå en bit bort. Den är skarp nog..om man säger.

Bilder du inte får missa: När brudgummen snubblar vid altaret ;)

Tack för ditt svar Jeppe!

Angående filmen: Då håller jag mig nog till NC, som jag känner.

Billigare med reflexskärm, taget!

Som tur är sker även vigseln utomhus (hade inte velat vara med om den obehagliga situationen 200mm + 1/15s :))

Blir 70-200'an på digitala huset, och femtian på analoga. Väskan till 70-200'an på axeln, ifall jag skulle få för mig att byta till 50'an på 10D'n.

Sen har jag ju en fundering till...priset...

Det är min kusin som gifter sig. Jag själv skulle aldrig ens ha föreslagit mig som fotograf...men nu har hon frågat mig (ingen annan kommer att få fota under vigseln, hon vill få bort störande moment). Jag tror i.o.f.s. inte att jag inte grejjar det, men jag är ändå nervös!

Men hur mycket ska jag begära i ersättning? Ska jag ta betalt för hela dan, eller per kopia? Antar att dom vill ha nån stor kopia från vigsel att rama in, samt många mindre att sända som tackkort. Sen vill dom väl ha bilder i album som minne...

Jag är helt nollad vad det gäller ersättningen...BLF hjälper mig inte mycket

Tjena Walle. Jag har inga direkta råd för fotograferingen, däremot kan du låna en Pro Compact Plus med stor softbox av mig om du vill. Vi bor ju nära varandra och jag behöver den inte på lördag.

Okey, ett fotograferingsråd har jag väl ändå då trots allt – tänk inte så mycket på konventioner och vad som "förväntas". Jobba som vid vilket reportage som helst och fundera inte på att det är ett bröllop.

Man blir bara nervös av att försöka tänka på vad man tror att folk vill ha. Koncentrera dig på vad du vill ge.

Angående prissättning.

Skulle vilja säga att det beror på vilket förhållande du har till din kusin sen tidigare och vilket förhållande du vill ha i framtiden.

Jag ska själv fotografera mitt första brudpar i sommar. Det är ett par som jag umgås hyfsat mycket med, killen och jag har känt varandra i åtminstånde femton år.
Jag ska ta betalt enbart för materialkostnader, har dessutom tänkt skänka en förstoring till dem som bröllopspresent.

Osolidariskt mot yrkesverksamma fotografer att jobba gratis? Kanske det, men som sagt, det här är mycket goda vänner och jag är stolt som en tupp för att jag fått förtroendet att dokumentera deras bröllop. Jag hade stått högt på gästlistan även utan kamera. I det läget tycker jag det vore förmätet av mig att ta ut timkostnad efter BLF-prislistan.

Jag säger inte att du ska göra så, jag berättar bara hur jag tänkt.
Lycka till!

Ett tips är att arrangera några bilder i efterhand. När gästerna dragit till festen kan ni kanske gå in i kyrkan en stund och ta den där närbilden på kyssen och när brudparet tittar varandra i ögonen vid altaret.

En vanlig kamerablixt på eget stativ med TTL-sladd är inte dumt. Jag gillar att slå den från brudparet mot en reflexskärm som reflekterar ljuset tillbaka mot dem.

Ersättning är alltid svårt att ange. Det finns kompispriser och det finns studiopriser.

Men en modell att fundera på är att ta en summa för själva fotograferingen och sedan pris per bild.
För att fotografera med kompispris kanske du skall ha 200/timme och sedan tillkommer bildpriser. Lägg på 250% på labbets priser.
Jag har ingen koll på vad bröllopsfotografer tar men för kompispris bör väl fotografering kosta brudparet sisådär 1500:- med några 18x24.

Ett tips.
Finns det lite tid mellan vigseln och festen bakefter med bröllopspresenterna och du har tillgång till dator o skrivare, dra ut något lyckat foto med skrivaren på ett i förväg ordnat kort till presenten. Jag gjorde så på en släktings bröllop i vintras. Kommentaren var kul -Va, redan, men hur??? fasen va snabbt, men hur i hela...?? Det var mycket uppskattat.

Tack för alla svar!!!

Jag känner mig hyffsat laddad och förberedd!
Fast lite nervös är jag dock...jag får ju bara inte misslyckas! Det går ju inte att bara ta om bilderna...

Ett litet tips är att fundera igenom (kan för dej kännas självklart) hur negativ och eventuella efterbeställningar ska hanteras och se till att brudparet är införstådda. Brudparet kan möjligen förvänta sig att "få" negativen efteråt och det antar jag att du inte har tänkt dig. Tråkigt om den diskussionen uppstår efter bröllopet. Tänk på att det kan bli jobbigt att efteråt managera beställningar på extrakopior. Det kan vara ett alternativ att låta brudparet få låna negen (om du litar på att de hanterar dem försiktigt;-)) en tid efter bröllopet för att beställa extrakopior.

Ett annat tips för själva porträttfotandet (om det sker i anslutning till vigseln) är att INTE låta någon fotointresserad släkting eller kompis följa/smita med och fota/titta på vid sidan av dej. Mycket störande, tro mej!

Ang prissättning:
Jag har hittills gjort jobbet gratis åt mina kompisar samt ibland bjudit på filmen. Såhär i efterhand kan jag känna att jag lade ner mer tid och omtanke på fotandet än brudparen själva + att det skapar en hel del nervositet. Kom ihåg att kompisarnas bildkrav är ofta låga INNAN bröllopet, men när de väl står med resultatet i handen, då..

Mitt skräckexempel var ett brudpar som bad mig fota deras bröllop, helst efter akten. Efter 10min tyckte de att det fick vara nog. Problemet var att under dessa 10min hade brudparet en 4-årig släkting från polen klängandes runt benen. Tack fotoshop för att du finns..

Av ovanstående skäl kommer jag att ta betalt i fortsättningen, främst för att paret skall "känna" att fotograferande är värt något och därmed prioritera fotostunden något högre.
Min prisidé är ca 2000 SEK inkl allt. ..och då tänker jag lämna ifrån mig ett förutbestämt antal kopior, typ 10st.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto