Annons

funderingar kring Telezoom.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gumby

Aktiv medlem
Hej!
Jag planerar att uppgradera min objektivsamling med en telezoom. Jag har idag ett EF 28-135 IS USM (Canon) och vill "nå lite längre". Är "allätare" inom foto, men gillar att fotografera natur, människor och konserter.
Kandidater (med funderingar):
*Canon EF 70-200/4L
Räcker 200mm? Jag täcker t.o.m 135 mm med mitt gamla objektiv. Bländaren.
*Sigma 70-200/2.8 EX
Lika skarpt som ovanstående Canon? Kan vara användbart med teleconverter (98-280/4).
*Sigma 100-300/4 EX
För tungt/stort? Är det skarpt nog? Bländaren. Är annars kandidat nummer ett.
*Canon EF 200/2.8
Ingen zoom. Verkar fungera bra med 1.4x TC.

Tankar/rekommendationer kring detta?
M.v.h,
Anders
 
EF 70-200/4L är skarpare än vad Sigma 70-200/2.8 är (båda vid f4 då).

Sigma 100-300/4 är riktigt bra, fått finfina betyg (klart bättre än deras 70-200/2.8)

"Problemet" med 100-300/4 (och 70-200/2.8) är att de är rejält stora och tunga. EF 70-200/4L väger ganska mycket mindre och är mycket lättarbetat. Sigma har en motsatt riktning på zoomen mot Canon, vilket kan vara lite småjobbigt när man byter mellan objektiv (om man har båda märkena).

EF 200/2.8 är ju en toppenoptik.. helt annan kvalité än zoomarna.

Eftersom du redan har 135mm och du förmodligen vill ha mera tele så tycker jag att Sigmas 100-300/4 + deras 1.4x teleconverter passar dig bäst. Dels för at det är bra kvalité och dels för att det är minst överlapp i brännvidd.
 
Har du handskats någon lägre tid med 100-300:an? Det verkar vara en vinnare, men jag har ingen större erfarenhet av att hantera större objektiv (man vill ju inte orsaka personskada på konserter), så jag har ingen personlig preferens.
 
Nej.. jag bara prövat det som hastigast, men det är ungefär som Sigmas 70-200/2.8 (ja något större förstås), men det har jag ju använt en tid, japp det är stort och tungt. Men detta gäller alla telezoomar med f2.8. Det är t.ex. inte större eller tyngre än Canons egna 2.8.

Så jaa.. det kan vara jobbigt att ha med sig. Men det är ett val man måste göra om man nu vill ha ljusstark optik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.