Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

funderingar kring ny kamerautrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

JannaA

Ny medlem
Hej!

Sitter med en Canon 30D och funderar starkt på ett kamerabyte. Tycker att min nuvarande kamera begränsar mig en del. Samtidigt som jag är medveten om att jag har mer att lära mig inom bildredigering som kan kompensera min nuvarande kameras prestanda en del.

Jag har fått ett uppdrag av ett möbelföretag att fota deras produkter och produktion. Det sker på en väldigt amatörmässig nivå med en väldig enkel och provisorisk studio. Det stör mig att jag blir så väldigt bunden till mitt stativ för att få till någorlunda skärpedjup och slippa långa slutartider. Skulle bli så mycket mer effektivt om jag kunde gå upp i iso och ta fler bilder på frihand. Jag upplever också att kamerans autofokus har väldigt svårt för att hitta fokus. Utfrätta högdagrar är också ett stort problem då det tvingar mig att underexponera väl mycket.

I övrigt fotar jag mycket natur och macro. Skulle vara väldigt önskvärt att kunna förstora upp naturbilder till planch-format, typ 70-100 cm.

Ja, jag är väldigt sugen pä att köpa mig en Canon 5D MK2, men funderar på att vänta tills det kommer en ersättare, en MK3 eller vad den nu kan tänkas att heta. Vad det verkar som är inte MK2:an helt up-to-date när det gäller just autofokus.

Kanske min kamera börjar bli lite utsliten också. Avryckaren är väldigt trög ibland och ofta tar den också två bilder i följd. (Nej jag har inte av misstag ställt in den på sekvenstagning)

Ja, den stora frågan hur jag ska göra kan väl bara jag själv besvara. Ska jag vänta med att köpa kamera till nya Canon 5D kommer eller ska jag köpa en ny kamera redan nu, och vilken modell? Är Canon 7D ett fulländat alternativ? Jag fotar ju inte sport eller snabba motiv så ofta, men det känns angeläget att kunna göra riktigt stora förstoringar i framtiden av mina bästa bilder.

Jag har naturligtvis tänkt att byta upp mina objektiv också i samband med kamerabyte.

Är det någon som har lust att inflika ett råd till mig så är det naturligtvis väldigt tacksamt. Säkert finns det nog någon/några tankefel i sammanhanget också som ni kan hjälpa mig tillrätta med.

Mvh
/Janna
 
Jag skulle säga att 7D är fel kamera, det är inga actionmotiv vi pratar om här. EOS 5D MkII gör jobbet perfekt, liksom Nikon D700 eller D7000. Alla dessa har bra ISO-egenskaper och stort dynamiskt omfång. Alla tar bra bilder som tål förstoringar och alla har AF som helt klart klarar dina behov.

Skarpa objektiv verkar vara intressantare än bra ljussturka. Bildstabilisering hjälper dig att handhålla längre slutartider som du får med små bländare (typ f/8-11).

Canon EF 24-105/4 IS och EF 100/2.8L IS är två vettiga objektiv.
Nikon 24-120/4 VR och AF-S 105/2.8 VR till D700.
AF-S 16-85 VR duger bra till D7000 eftersom du inte verkar behöva stora bländare.
 
Jag skulle säga att 7D är fel kamera, det är inga actionmotiv vi pratar om här. EOS 5D MkII gör jobbet perfekt, liksom Nikon D700 eller D7000. Alla dessa har bra ISO-egenskaper och stort dynamiskt omfång. Alla tar bra bilder som tål förstoringar och alla har AF som helt klart klarar dina behov.

Skarpa objektiv verkar vara intressantare än bra ljussturka. Bildstabilisering hjälper dig att handhålla längre slutartider som du får med små bländare (typ f/8-11).

Canon EF 24-105/4 IS och EF 100/2.8L IS är två vettiga objektiv.
Nikon 24-120/4 VR och AF-S 105/2.8 VR till D700.
AF-S 16-85 VR duger bra till D7000 eftersom du inte verkar behöva stora bländare.

Tack för svar!
Då är jag på rätt spår förmodligen. Just dessa Canonobjektiv har jag funderat starkt på. Och så kameran: Att gå och vänta på en ny dyrare ersättningsmodel som man inte vet när den kommer är kanske väl onödigt. Den nuvarande uppfyller förmodligen gott och väl mina behov.
 
Nyare kameror, som tex 5D MkII är såklart bättre vad gäller dynamiskt omfång, brus osv. Om man är ute efter ett visst skärpedjup så ger dock inte det större sensorformatet som sådant någon fördel vad gäller detta, eftersom man pga den större sensorn måste blända ner ett steg mer för att få samma skärpedjup. 5D MkII kommer ändå att ge bättre resultat, men inte inte så mycket bättre som man kan tycka om man tittar på kurvor som bara jämför dynamiskt omfång och brus rakt av.
Att vänta på nästa modell kan man ju göra i all evighet, för när väl MkIII kommit så får man ju börja vänta på en MkIV osv. Man får ju fråga sig när man tänker sig ta bilder, nu eller till jul eller nästa år... Kameran ifråga har ju inte ens presenterats ännu och efter pressrelease brukar det ju ta iaf nån månad eller två (ibland längre) innan kameran är ute på marknaden så att man kan ställa sig i kö och kön kan i värsta fall vara flera månader lång om det är stor efterfrågan.

Vad gäller autofokus och hastighet rent allmänt lär 5D MkII räcka till för det du normalt fotar och för det du beskriver här. Jag undrar dock om autofokusen är så mycket bättre än i 30D. Där får någon som är mer tekniskt insatt i Canon svara.
 
Att vänta på nästa modell kan man ju göra i all evighet, för när väl MkIII kommit så får man ju börja vänta på en MkIV osv. Man får ju fråga sig när man tänker sig ta bilder, nu eller till jul eller nästa år... Kameran ifråga har ju inte ens presenterats ännu och efter pressrelease brukar det ju ta iaf nån månad eller två (ibland längre) innan kameran är ute på marknaden så att man kan ställa sig i kö och kön kan i värsta fall vara flera månader lång om det är stor efterfrågan.

Tack för svar, kände på mig att du skulle hitta hit :)
Väldigt bra svar angående väntan på ny modell. Ja, det finns ju ingen anledning att vänta. Det är ju faktiskt just nu jag behöver grejjerna och inte nån gång nästa år (vilket det är ganska troligt att det kan dröja till).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.