Annons

Funderingar kring Lightroom, framförallt konvertering till JPG

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Walker

Aktiv medlem
Hej har kört Lightroom nu sedan V1. Jag kör NEF från en D50 och tycker att LR duger gott till att hantera allt i mitt redigeringsflöde.

Men ett par tankar/funderingar:

* Vid ett par tillfälle har historiken försvunnit från en bild, står istället som en import igen och detta med all redigering gjord. kan återgå till ursprung genom att radera XML-filen i utforskaren och sen read from metadata. Bugg????

*bör man spara en editerad bild som JPG oxå eller bara ha NEF i lightroom och endast konvertera till JPG vid behov. hur gör ni. Börjar fundera mer och mer på detta då det blir strul med historik mm. en "färdig" jpg kanske inte är så dumt att ha (sparas parallelt, egen databas??)?

Vilken "camera profile" föredrar ni för nikon (D50). Tycker många av dom ger lite konstiga nyanser i färger men ligger bra i exponering "adobe standard" känns mörk????

/Henrik

Din första punkt låter som en bugg... har inte varit med om något liknande själv.

Din andra punkt: själv sparar jag (exporterar) JPG när jag behöver, men jag importerar inte in dem igen i LR, inte ens i nån egen katalog. Känns som mycket dubbeljobb som snarare riskerar att förvirra mig. Ett original är mitt tänk.

Jag har själv en D700 och använder Camera default, tycker Adobe standard ger för ljusa bilder.

* Vid ett par tillfälle har historiken försvunnit från en bild, står istället som en import igen och detta med all redigering gjord. kan återgå till ursprung genom att radera XML-filen i utforskaren och sen read from metadata. Bugg????​

Menar du att bilden står för import i history loggen i Developmodulen?
Ingen bugg vad jag kan se. Normalt att redigeringarna som finns i XMP-filen appliceras vid en import.

Har inte råkat ut för detta, har man gjort en redigering är det ju ofta man vill ha det så.
Testade lite med att återställa till ursprung utan att använda historyn i LR.
Använde en RESET knapp nere till höger nere i Developmodulen.
Vill man återställa enskilda värden dubbelkickar man på namnet.

/Lotta

Ja ungefär så.
Jag skapar aldrig själv några "snapshots" men nu har det genererats 2st
-SNAPSHOTS-
*import
*import 2

-HISTORY-
*import 2 (datum)

trots att bilden är både beskuren och behandlad på flera sätt syns inte längre historiken, vet inte när det har skett men kanske vid nån uppdatering till ny version?? går ju att lösa iaf även om man missar lite vad man gjort.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto