Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fundering...

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle Kotte

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag ska ta några exempelbilder på produktfoto och lägga upp på min firmasida på webben. Då jag inte haft någon kund ännu så får jag använda mig av produkter i min närhet som "exempel".
Är det OK att använda produkter av kända varumärken (som t.ex. en Samsung mobiltelefon)?
Jag tänker närmast på varumärkesaspekten.

Hade det varit min privata hemsida hade jag nog inte funderat på det. Men nu är det för firmans räkning.

Kanske lite luddig och knepig fråga men svara så gott ni kan!

Mvh,
Björn
 
Jag håller med att frågan är luddig. Förstår inte vad du undrar...

Men, jag tycker inte du skall ta exempelvis en Samsung mobiltelefon som bild om du skall sälja en Panasonic i slutändan. Det är definitivt inte bra för kunderna.
 
Inte luddigt

Tycker frågan är ganska klar. Jag är dock inte helt säker på att du får göra som du tänkt utan tillstånd. Det borde dock finnas någon "expert" här på FS. Vi avvaktar och ser.

PS Har gjort likadant själv en gång i tidernas begynnelse när jag gjorde ett reklamblad om produkt- och industrifotografering i egna firman. Den gången gick det bra men upplagan var något begränsad. På Internet kan alla se det.
 
Tack för infon!

Jag kommer att använda "neutrala" föremål, går ju precis lika bra. Men jag bevakar med spänning!

/Björn
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.