Annons

Fundering kring ND + CPL-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

emnlalvarez

Ny medlem
Jag har en fundering gällande dessa två filter:
  1. NiSi HUC Pro Nano IR ND64 ND-filter + C-PL
  2. NiSi Filter IRND64 Pro Nano HUC
Det som skiljer dem åt är polfiltret. Nu till min fundering: om man har det första filtret, går det då att "inaktivera" CPL-filtret genom att dra ner det, så att det blir precis som om man hade ett renodlat ND64 (i likhet med filter nr 2).

Anledningen är att jag tänker att det kan finnas situationer där man enbart vill ha gråfiltereffekten (exempelvis om det inte är särskilt mycket reflektioner vid t.ex. en solnedgång eller liknande. Där jag hört att ett CPL ger cirka 2 stegs förlängd slutartid och då kan utgöra ett "onödigt" extra lager. Är ni med på hur jag menar?
 
Använd alltid så få staplade filter som du har möjlighet till för att nå önskad effekt. Polfilter ger alltid minst 1,5-2 stegs extra "ND-verkan"
 
Jag har en fundering gällande dessa två filter:
  1. NiSi HUC Pro Nano IR ND64 ND-filter + C-PL
  2. NiSi Filter IRND64 Pro Nano HUC
Det som skiljer dem åt är polfiltret. Nu till min fundering: om man har det första filtret, går det då att "inaktivera" CPL-filtret genom att dra ner det, så att det blir precis som om man hade ett renodlat ND64 (i likhet med filter nr 2).

Anledningen är att jag tänker att det kan finnas situationer där man enbart vill ha gråfiltereffekten (exempelvis om det inte är särskilt mycket reflektioner vid t.ex. en solnedgång eller liknande. Där jag hört att ett CPL ger cirka 2 stegs förlängd slutartid och då kan utgöra ett "onödigt" extra lager. Är ni med på hur jag menar?

Nu har jag fått en uppdatering efter att ha ställt frågan till NISI och det går inte att stänga av effekten. Vill man ha renodlad ND64 är det filter 2 som gäller. Kan vara bra för andra att känna till som har funderingar på dessa filter.
 
Nu har jag fått en uppdatering efter att ha ställt frågan till NISI och det går inte att stänga av effekten. Vill man ha renodlad ND64 är det filter 2 som gäller. Kan vara bra för andra att känna till som har funderingar på dessa filter.
Jag har använt kombinerat ND+CPL i flera år och har aldrig känt det behov du nämner. ND-effekten är ju konstant, oavsett hur man vrider filtret. Man snurrar bara filtret tills man får lagom mycket polarisationseffekt. Dessutom kan man ju multiexponera flera polariseringsriktningar i samma bild, om man känner för att experimentera. 🙂
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.