Xaphia5
Aktiv medlem
Hej!
Står och stampar på ett och samma ställe nu ett tag och tänkte att jag lägger upp en tråd för att kanske få en "spark i baken" och komma framåt. Jag står i valet av ett vidvinkelobjektiv och just nu ligger tankarna på Canon 16-35 F4 eller ett Samyang 14mm.
16-35
+ De tester jag sett visar riktigt bra kantskärpa
+ L-optik
+ Mindre distorsion än än Samyang 14
- Pris
Samyang
+ Bra skärpa
+ Pris
+ 2.8
- Mer distorsion än Canon 16-35
Fundering: Kommer en distorsionskompenserad bild från Samyang bli ung lika som en kompenserad Canon iom att det krävs mer kompensering på Samyangen?
Jag vet att Samyangen kräver iaf manuell fokusering.
Ett plus är ju att det nu även finns filter till Samyang.
Objektivet kommer användas på en 5D mkII.
Har idag ett 24-105
Användningsområde, landskap. Även börjat leka med nattfoto och då är ju 2.8 att föredra.
Eller om man helt enkelt ska vänta på Tamrons 15-30 f2.8...
Ska tilläggas att det ev är en Islansresa på G i februari, skulle vara fint att ha ett vidvinkel då.
/Johan
Står och stampar på ett och samma ställe nu ett tag och tänkte att jag lägger upp en tråd för att kanske få en "spark i baken" och komma framåt. Jag står i valet av ett vidvinkelobjektiv och just nu ligger tankarna på Canon 16-35 F4 eller ett Samyang 14mm.
16-35
+ De tester jag sett visar riktigt bra kantskärpa
+ L-optik
+ Mindre distorsion än än Samyang 14
- Pris
Samyang
+ Bra skärpa
+ Pris
+ 2.8
- Mer distorsion än Canon 16-35
Fundering: Kommer en distorsionskompenserad bild från Samyang bli ung lika som en kompenserad Canon iom att det krävs mer kompensering på Samyangen?
Jag vet att Samyangen kräver iaf manuell fokusering.
Ett plus är ju att det nu även finns filter till Samyang.
Objektivet kommer användas på en 5D mkII.
Har idag ett 24-105
Användningsområde, landskap. Även börjat leka med nattfoto och då är ju 2.8 att föredra.
Eller om man helt enkelt ska vänta på Tamrons 15-30 f2.8...
Ska tilläggas att det ev är en Islansresa på G i februari, skulle vara fint att ha ett vidvinkel då.
/Johan