Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fundering över actionbild på bil

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag har en fundering över denna bild. Hur kan den vara skapad ?
Jag har själv gjort några liknande bilder, men då har jag bara fått med 3/4 av bilen eftersom att stativet sitter fast i baken av bilen. Jag förstår att det är gjort från annan bil, mena att få till den bilden är ett mirakel för mig, dessutom så svänger bilen. Kan nån kanske ha en "enkel" lösning på det. Här är bilen :

http://www.jtuned.com/media/photobo...egoryid=511&text=&imageid=13545&box=&shownew=
 
det ser ut som att det mycket väl kan vara gjort från stativ men att dom redigerat bort det i efterhand. jag tyckte att det såg ut som att hela bilen hade gått igenom lite fix och trix. annars så kan det vara på en "stillastående väg" som typ finns på bilprovningen och att de lagt in miljön i efterhand.
 
Det kan iof vara redigerat. Men att svänga på en rullande landsväg på det viset är högst omöjligt. I sånna fall tror jag mer på att den står still och dom redigerat den. Frågan är hur dom redigerat hjulen att dom ser ut att röra sig.Eftersom att bromsoken är på sin plats och själva hjulet spinner.

Bra gjort iaf.
Någon som har någon mer ide ?
 
Joel Höglund skrev:
Renderad är nog lite att ta i. Om man kollar på resten av bilderna så ser det verkligt ut.

Inte alls, en duktig modelerare skulle kunna ta fram en likadan bild utan problem. Fördelen med att ha gjort grovjobbet(skälva modellen) är att man kan skapa nya bilder med olika belysningar oerhört snabbt. Man biler inte heller bunden till fysiska förutsättningar som att montera kamera eller befintlig kamera utrustning.

Nu kanske jag svär i kyrkan, men man skall inte underskatta det som kan göras utan en kamera.
 
Långt, långt tillbaka i tiden då det bara fanns film brukade man multiexponera. Föremålet som skulle fotograferas lyftes då upp en bit. Sedan gjordes ett antal delexponeringar av samma filmruta. Mellan varje exponering kunde då exempelvis hjulen vridas en aning. Resultatet blev en skarp bild med rörelseosärpa i exempelvis hjulen. Mindre föremål som radiostyrda bilar brukade fotas på detta sätt med "snurrande" hjul. Samma teknik borde gå att tillämpa på en vanlig bil, fota den mot en vit bakgrund, frilägga och sedan montera ihop bil och vägbana i efterhand.

Personligen tror jag däremot att denna bild är manipulerad rakt igenom. Möjligen med en bild på bilen stillastående som utgångspunkt. Sedan har man skapat bakgrund och rörelse i hjulen i datorn. Det borde vara både enklare, snabbare och franför allt billigare.
 
Bilen verkar befinna sig i ett stort, tomt garage. Det kan väl aldrig vara så enkelt att de kör runt fotografen med bilen?
 
edvardwendelin skrev:
Följdfråga: Vad kostar ett sånt där stativ som man fäster på bilen och var kan man hitta ett sådant?

//Edvard

Sist jag kollade så kostade sugproppar och diverse tillbehör ca 4000:- (Manfrotto)

Kolla annars på denna sidan:
http://www.filmtools.com/ Vissa av de mindre stativen fungerar fint för foto. Fördelen med dessa är att man kommer en bit från bilen med kameran. Det finns annars sugproppar med fäste för kameran, men det funkar dåligt om man vill ta en bild på bilen som sugproppen sitter på...
 
Kolla Cyberfoto, dom har manfrottostativ. Glöm ej att köpa magic arm, en förlängare så du kommer ut en bit från bilen.
Jag har själv ett sådant. Fördelen med detta stativ är att du kan montera det i princip vart som helst med lätt välvda släta ytor. nackdelen är att om du har en kamera för 30.000:- så svider det att hänga upp den och köra iväg med bilen.

Här under kommer ett exempel hur det kan se ut.

http://www.goodfellah.se/Goodfellah - Mazda 6 - 2006/mazda1.JPG

Dock så körde vi på en parkering, säkrade stativet med band så att om det skulle ramla av då hade det iaf någon slags livlina. Och för det andra körde vi väldigt kontrollerade hastigheter med långa slutartider.

Dock ska jag tillägga att statvet håller för det mesta trots att det är sugpropp.

http://www.goodfellah.se/Sunborn Isbana - 2006/golfkupe.jpg

Denna bild fotades på en fotosession ute på sjön. Dör vi körde på isden, det var väldigt guppigt och vi körde 100-120 på ställ och stativet satt som ett smäck på rutan bak. Dock är det inte lika stabilt som ett fast monterat stativ. Vet ej vart dessa går att få tag i.

Över tipp Topic igen.

Bilden i frågan skulle jag gissa är taget stillastående först utan bil, sen med bild. Efter detta är ett fotomontage gjort. Och redigerat. Det är vad jag gissar på.
 
Kollar man på däcken och dess kontakt med marken ser det onekligen redigerat ut ..
Men ganska snyggt gjort ..
 
Jag har följt diskussionen här och kände att jag ville testa själv. Då tråden utgår från en bild med en viss effekt så tog jag den andra spegelvända bilden (se texten på dörren) som finns där bilen står still.
Jobbade i olika lager och använde filter som radiell oskärpa och rörelse oskärpa. Har inget svar på om bilden är manipulerad eller äkta, men det jag kan konstatera att det går att manipulera bilden så att det efterliknar den effekt som trådskaparen syftar till.
Har inte sparat bilden då jag ändå inte kan lägga upp den.

Vad gäller sugkoppen så äger jag en sådan och är ytan plan så funkar den, men precis som det skrivs så är det kanske inte så kul att fästa en dyr kamera på den om den sitter en bit ut från bilen. I så fall måste man rigga denna rejält och då får man retuschera en del sedan :)
 
Goodfellah skrev:
Jag har själv ett sådant. Fördelen med detta stativ är att du kan montera det i princip vart som helst med lätt välvda släta ytor. nackdelen är att om du har en kamera för 30.000:- så svider det att hänga upp den och köra iväg med bilen.

Här under kommer ett exempel hur det kan se ut.

http://www.goodfellah.se/Goodfellah - Mazda 6 - 2006/mazda1.JPG
Snygg bild, men en skillnad är att på trådskaparensbild ser man hela bilen och att det inte är en arm från bilen(om den nu inte är bortredigerad)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.