Annons

funderar på en hyffsad billig blixt till min d50

Produkter
(logga in för att koppla)

Wally

Aktiv medlem
Har funderat på en Soligor DG-420 Z för ca 1500, en Nissin DI622 för ca 1000:-, en Sigma EF-500 DG ST för ca 1500:- och en Sunpak PZ4000AF för ca 1400:-

frågan är bara om det är såpass liten skillnad på alla dom så att det är värt att ta Nissin för att den är billigast eftersom man kanske inte märker någon skillnad på de 500:- man får lägga ut för att köpa dom andra?

Tänk på att med en orginalblixt så får du tillgång till Nikons I-TTL och Creative Lighting System.

Så jag skulle spara till åtminstånde en SB-600 om jag var du, det är det helt klart värt.

/kent

sb-400 har jag tittat på, men jag vill kunna vinkla blixten, så den går tyvärr bort.

Men nu är det ju så att jag inte har råd för tillfället att köpa sb-600, har kollat på den och så, och den hade vart given i så fall, kan ju få den för ca 2100:-

men just nu har jag bara råd med en billig blixt :/

SB-400 ska gå att vinkla. Dock bara i en axel. Så här

Bilagor

• sb400.jpg
    sb400.jpg
    42.1 KB · Visningar: 313
men det går inte på en omnibounce? sen så kan man väl inte ställa in något på den som man kan på nissinblixten som är den billigaste, finns ju inte många inställningar på den, men ändå några, + att den är ca 400:- billigare än den där.

Skulle rek. dig att vänta lite med inköp av blixt och satsa på en SB600 eller kolla runt efter en beg. som du säkert kan få ner en bit under 2000:-

Jag tycker att den är det då du kan utnyttja kamerans alla funktioner fullt ut med bl.a. CLS

d50 kan inte vara cls chef.

Om någon av de andra blixtarna grejar i-ttl
så duger de lika bra att sätta på kameran.

Ska man vara kreativ med d50 får man
skaffa en 800 och sätta på kameran och sedan
en 600 att ställa ut i geografin.
sådär en 5000kr ungefär.

För den som inte är rädd för lite mer manuellt
fotograferande skulle jag föreslå
en automatblixt men slavsensor. Sätt den på kameran och den exponerar i automatläget helt OK
inte så exakt som i-ttl men ändå.

Ställ ut den löst som dum slav och synka med den inbyggda blixten så kan du vara lite kreativ.

En begagnad nikon sb25 eller sb26 får man för ungefär 600kr + frakt på tradera.

Nä D50 funkar inte som Commander men om man vill kunna fota med CLS fullt ut i framtiden så är SB600 en viktig del i det hela och SB600 kommuniserar fullt ut med D50

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar