Jag hade D3x men sålde den och mina intryck är följande. följande är positiva egenskaper
- bilderna är mjuka från början (inga problem att skärpa upp dom)
- Det dynamiska omfånget är något större än från 5D mark 2
- Den exponerar klart bättre än tex 5D mark 2 samt D700
- Bilden tål att lyftas mer än från 5D mark 2
Nackdelar
- Husets form är fyrkantigt hänger inte lika bra efter kroppen som tex 1ds mark 2
- Vertikal avtrycket är felplacerat.
- Att du inte kan köra små raw om du vill det.
- Ingen sensor rengöring (funkar bra på 5D mark 2 samt D700)
- Tyngden, storleken
Annars är bildkvaliten den bästa som jag fått från någon Dslr hittils. Jag kan inte påstå att den är lika bra som från Hasselblad H31 men den är i närheten och räcker långt. Jag sålde den pga tyngden,storleken och att du får ut likvärdig kvalitet från 5D mark 2. Däremot så har jag kvar D700 och kör även med 5D mark 2.
Du kommer att få när D700x kommer säkert samma bildkvalitet samt sensor rengöring samt något bättre bildkvalitet men i ett billigare,smidigare och lättare hus.
Jag kommer säkerligen köpa D700x om den kommer men kommer inte kliva på några tyngre prohus eftersom semihusen håller så god klass och ger likvärdig bildkvalitet.
Ett exempel är tex 5d Mark2 som ger minst lika bra eller bättre än 1ds mark 3.
Jag har tex zeiss 21mm och den gör sensorn i D3x rättvisa.
Om du vill så mejlar du mig din adress Mats så kan jag sända en cd med rå bilder från D3x och så kan jag leta upp några bilder från Hasselblad H31 så kan du avgöra själv.
Jag har kört prohus till nu dom jag haft är 1ds, 1ds mark 2 samt D3x. Bilderna från D3x kommer vara några från ett jobb jag gjorde i Rom nyligen.