Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att nedgradera... DLSR ->Bridge

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Eftersom detta forum har väldigt många väldigt kunniga fotografer lär jag få några ajabaja på vägen...

Jag har idag en Canon 550D samt en fast 85:a, en fast 50mm, en Sigma 17-70 samt en Canon 55-250.
Allt snyggt förpackat i en fotoväska... allt frid å fröjd eller?
Nja, problemet är att jag har nog överköpt mig en aning. Visst, jag gillar att plåta men det blir tyvärr allt för sällan, och mycket beror nog på att jag har för mycket prylar. Det blir för mycket att ta med hela väskan ut i skogen eller på min lilla fiske-eka och istället blir det att jag inte tar med något alls...
Jag köpte 550 för att kunna filma familjen och lite "live" från eventuell fångst vid fisketuren. Dock så kräver ju kameran manuell fokusering och det är inte så enkelt som det låter.

Mina funderingar är nu att sälja den utrustning jag har och köpa en bridge/superzoom istället. Jag är medveten om den kompromiss och kvalitetsförlust detta medför, men min tanke är såhär: hellre många hyfsade bilder, än inga alls...

De kameror jag funderat på är följande 2 (kommer även köpa en vinklingsbar extern blixt om jag fullföljer detta)
Panasonic DMC-FZ100
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ100svart
Fujifilm HS10
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=HS10

Vad tror ni om mitt resonemang och mina förslag på ersättning?
 
Har du provat kamerorna i verkligheten?

Min erfarenhet med liknande kameror är begränsad till tillfälliga lån, men jag tyckte den elektroniska sökaren och den ofta långsammare hanteringen gjorde det svårt att fota på samma sätt som med en systemkamera. (men jag har ju inte provat just de där modellerna).
 
jag säger som Scott Kelby.

Ska du fota/filma familjen utomhus i bra ljus så funkar vilken kamera som helst.

Det är när du börjar att fota i svåra förhållanden som det ställs högra krav på en kamera.

Tänk bara på att ju större omfång ett objektiv har (tänker på långzoomarna) desto större kompromiss är det, det finns en anledning till att bra optik kostar pengar.

De kameror du tittat på kommer säkert att funka för ditt fotobehov, lycka till
 
Vad tror ni om mitt resonemang och mina förslag på ersättning?

Jag tycker du verkar ha tänkt igenom saken ordentligt och därmet känns det som du är inne på rätt spår - för dig. För egen del var den en långzoom kamera (Powershot S2 IS) som fick mig in på fotointresset. Som redan nämnts, i bra förhållanden ger de överraskande bra bilder - min erfarenhet är att de även i teleläget kan ge förvånansvärt bra bilder på t ex fåglar och djur.

När ljuset tryter och när det ställs krav på snabbhet - att följa en flygande fågel eller en racerbil är inte så lätt med en långzoom kamera. Själv har jag nu lämnat den typen av kamera på hyllan eftersom jag inte har något emot att släpa på en DSLR men konceptet tycker jag har sitt berättigande.

Jag kan inget om modellerna du nämner men föreslår att du också kollar in Canons modeller. De brukar vara starka i det här segmentet.
 
Mina funderingar är nu att sälja den utrustning jag har och köpa en bridge/superzoom istället. Jag är medveten om den kompromiss och kvalitetsförlust detta medför, men min tanke är såhär: hellre många hyfsade bilder, än inga alls...
Tycker ditt resonemang är vettigt -- den bästa kameran är den man använder. Men det är enorm skillnad på en hyfsad dslr och en bridge kamera. Jag höll mig själv länge till en (med den tidens mått) riktigt bra bridgekamera och trodde att jag skulle vara nöjd med det. Stor flexibilitet i ett behändigt format.

Men efter att ha provat en dslr insåg jag hur fel jag hade. För mig handlar det främst om handhavandet: en riktig sökare, snabb af.

Men jag kompletterar min dslr med en hyfsad kompaktkamera som givetvis följer med mycket oftare. Den får ju plats i fickan.
 
Är en Canon G11eller Nikon P7000 något att ta med i jämförelsen? Själv har jag precis köpt en Nikon P7000 som komplement och är väldigt nöjd med bildkvalitet och handhavande. Det enda som är litet plågsamt är hastigheten, det tar lång tid att spara en RAW-fil. Båda dessa kan spara i RAW om man vill vilket ger en del fördelar i bildbehandlingen.

Genomsiktssökare tycker jag nästan är ett måste trots att den inte är så bra, LCDn är svår att se i solljus. Du får ingen långzoom men det är inte lätt att fota med en kompakt och motsvarande 500-600mm brännvidd även om det finns bildstabilisator.

/FW
 
Har funderat vidare nu och kommit fram till två scenario som kan vara aktuella för att minska prylarsenalen...
1) Sälja av de gluggar jag har och köpa en 24-105 (och då behålla min 550D och den kvaliteten det innebär)
Varför skulle du köpa en 24-105? Du har väl redan en hyfsad normalzoom? Om du vill ha större brännviddsomfång är det väl vettigare att titta på 15-85 eller 18-135. Med 24-105 får du ju i princip ingen vidvinkel alls.
 
Jag håller med Erland, nu verkar du ha slagit in på fel spår. :)

OM du skall behålla systemkameran så behöver du väl inte alltid ta med dig alla gluggar ut. Välj normalzoomen du har i vanliga fall. Ta med någon av de andra för speciella tillfällen. Att skaffa 24-105 istället för det du har innebär ju att du kommer sakna vidvinkel, ljusstyrka och brännvidd jämfört med din nuvarande setup.

OM du skall sälja systemkameran - då skall du väl inte skaffa två kameror. Då måste du ju ändå välja - alternativt släpa på båda.

Nu har jag ingen aning om vad du har för budget men vore inte det bästa att behålla det du har och skaffa en liten kompakt som komplement. En enkel modell kostar ju inte mer än en dryg tusenlapp och kan då alltid vara med. Har du lite större budget så satsa på en S90 eller S95 eller liknande.
 
Ni har helt rätt, jag förstår det nu... ibland snöar man in på något och behöver höra synpunkter från andra.

Min fru kom med ett förslag i går kväll som gällde Nex-5 med ett 18-200mm.
Kamerahuset är litet, med glugg iof inte så litet längre men ändå mindre än vad vi har idag.
Den har bättre IQ än bridgekamerorna och klarar av att filma hyfsat utan manuell fokus (tror jag).

Så den stora skillnaden på nex-5 upplägget och 550D med liknande zoom skulle vara - något mindre och lättare att filma (det är en viktig del för övriga familjen).

Vad tror ni?
 
Så den stora skillnaden på nex-5 upplägget och 550D med liknande zoom skulle vara - något mindre och lättare att filma (det är en viktig del för övriga familjen).

Vad tror ni?
Personligen skulle jag inte stå ut med en kamera utan vettig sökare, men det är förstås individuellt.
 
Nu blir det kanske lite off topic...
Malm@ vilka gluggar använder du, och hur tycker du autofokusen fungerar vid film?
 
En sony A55 eller A33 kanske som du kombinerar med objektiven 50mm f/1.8 35mm f/1.8 och 85mm f/2.8? Du får en hyggligt kompakt systemkamera med rejält kompakta och ljusstarka objektiv (dock ej så mycket vidvinkel...), snabb af och seriebildstagning, bildstabilisering i huset, bra iso och framför allt riktigt bra af under filmning!
 
ANNONS