Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att köpa telezoom - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, jag avråder. Det objektivet gör nog bara leksakskamera fantaster lyckliga.
Men är man ute efter den typen av effekter med överstrålning, reflexer, dålig skärpa osv så visst.
 
Som sagt, det är inte mycket till objektiv tyvärr. Ett 1300 mm av bra kvalité hade kostat över hundra tusen...

Maxbländaren är från 8 vid 650 mm till 16 vid 1300 mm. Det betyder att det är så ljussvagt att du nästan aldrig kommer att kunna handhålla det utom när det är som allra soligast och då måste du fortfarande höja ISO. Dessutom är fokus helmanuellt.

Titta hellre på ett Nikon 70-300 VR, det är mycket mer för pengarna! Undvik 70-300 utan stabilisering, de är mycket sämre.
 
Nackdelar:
  • Bara manuell fokus
  • Ingen bländarkoppling - fungerar bara i läge M på kameran
  • Ingen fungerande ljusmätning
  • Fast bländare

Hade den kostat under tusenlappen så hade det kanske varit värt det. Det är en ganska rolig leksak även om det inte är mycket till objektiv. Jag har ett liknande objektiv, fast mindre (Kenko 420-800mm Super Telephoto), men jag använder den nästan aldrig längre. En 2x telekonverter på mitt Sigma 150-500mm f/5-6,3 fungerar mycket bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.