ANNONS
Annons

Funderar på att köpa A3-skrivare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Dood

Aktiv medlem
Har sökt och läst en hel del på nätet och funderingarna går till
Canon Pixma Pro9500 Mark II
i dagsläget. Jag vill självklart bli extremt nöjd med utskrifterna men också ha en så smidig skrivare som möjligt (tex att slippa byta färgpatroner när jag byter mellan matt o glansiga papper).
Hastigheten för utskrifter är av mindre vikt.

Läste en recension på en Epsonskrivare där personen köpt "bäck-tank"-lösning från Inkjetfly. Detta verkar smidigt men är det bara Epsonskrivare som kan använda detta eller finns det motsvarigheter för Canon-skrivare.

Har givetvis sneglat åt Epson R2880 vilket verkar vara en mycket kompetens skrivare men tvekar iom kravet på byte av patroner för blankt/matt pappersbyte.

Tacksam för kloka synpunkter och råd!

Har givetvis sneglat åt Epson R2880 vilket verkar vara en mycket kompetens skrivare men tvekar iom kravet på byte av patroner för blankt/matt pappersbyte.

Tacksam för kloka synpunkter och råd!

Inte särdeles besvärligt på Epson 2880, bara ta ut en patron och sätta i en annan. Värre på de större skrivarna, där det krävs att man tömmer bläck i slangarna.

Det är två bra skrivare, utan tvekan. Båda lider av att ha mycket små patroner, vilket gör att de kostar rätt mycket att använda.

En nackdel med Canon är att när du använder matta papper typ Hahnemühle Photo Rag så måste man ha en rätt bred bildmarginal.

Jag skulle också kolla Epson 3800 eller 3880. Större skrivare, men också med betydligt större patroner, som gör varje utskrift billigare. Även här är bläckbytet enkelt.

Stefan

Jag vet inget om Canons skrivare men har en Epson 3800. Även om den är stor så blir bläcket mycket billigare iom större behållare, dessutom får du med fulla bläckpatroner 80ml vid köp, bara det täcker upp mycket av merkostnaden. Säljaren påstod också att mekaniken är mer robust på 3800 än de mindre skrivarna.

Byte av bläcka för matt resp blankt papper sker automatiskt, det tar en liten stund och det slösar litet på bläcket men är alltså inte jobbigt på något sätt.

Att kunna skriva ut A2 är inte fel heller. Använder min en hel del till canvas även om den inte är anpassad för det.

/FW

Tack för era synpunkter. Att gå upp till A2 har jag inte ens drömt om i detta läget. Vore ju helt klart trevligt med A2-format, men jag antar att skrivarna blir klart större att få plats med.
Jag ska åka och känna på någon A2 och jämföra, för att få en rimligare bläck-onomi! :)

En dum fråga kanske: Har du räknat på alternativet att köpa tjänsten? Kommer du att skriva ut tillräckligt många bilder för att det skall löna sig att "köra eget"?

Tack för era synpunkter. Att gå upp till A2 har jag inte ens drömt om i detta läget. Vore ju helt klart trevligt med A2-format, men jag antar att skrivarna blir klart större att få plats med.
Jag ska åka och känna på någon A2 och jämföra, för att få en rimligare bläck-onomi! :)

Jag ska också köpa ny skrivare och är intresserad. Finns Epson 3880 att köpa eller är det en kommande model som inte är släppt ännu ?

En dum fråga kanske: Har du räknat på alternativet att köpa tjänsten? Kommer du att skriva ut tillräckligt många bilder för att det skall löna sig att "köra eget"?

Absolut har jag det! Jag värderar att få en bra utskriftmöjlighet tillgänglig i kontoret/hemmakontoret. Jag saknar direktheten att få ut bilderna jag tagit på papper i tillräckligt bra kvalitet. Att skicka upp bilderna till fotolabb och få hem dom i posten några dagar senare blir allt för sällan av för min del.

Mina funderingar hittills har ändå varit att gå upp till A3 för att få lite större storlek men en variant är ju att köpa en billigare A4 för "vardagliga" utskrifter och därefter köra fotolabb när jag väl vill ha större utskrifter. Hög kvalitet, smidighet och en hygglig bläck-onomi är min prioriteringsordning just nu.
Behovet är både för eget bruk men också för att kunna erbjuda kvalitetsutskrifter till mina kunder.

Det låter som en Epson 3800. Jag har en A4 skrivare med 13ml patroner och när jag skriver ut några foton blir det bläckbyte "hela tiden", ännu värre blir det med A3 som brukar ha samma storlek på bläckpatronerna. Epson 3800 har 80ml "dunkar" som räcker förvånansvärt länge och priset blir betydligt lägre.

Ett annat sätt att göra utskrifterna billigare är att köpa stora papper och skära ner dem till önskad storlek.

Matt och blankt papper köper jag bara A2
Canvas köper jag på rulle

Det skiljer ganska mycket i pris på större papper/rulle och på färdigskurna.

/FW

Det låter som en Epson 3800.
/FW

Tack för dina svar Frode! Ska kika närmare på en Epson 3800! Det låter ju klart intressant. Vet du om det finns någon specifikation över förbrukning på nätet för denna? Vad en A2 har för ungefärlig bläckåtgång/kostnad? Förstår att priserna på papper varierar och ska kolla upp vad det finns.

Tack för dina svar Frode! Ska kika närmare på en Epson 3800! Det låter ju klart intressant. Vet du om det finns någon specifikation över förbrukning på nätet för denna? Vad en A2 har för ungefärlig bläckåtgång/kostnad? Förstår att priserna på papper varierar och ska kolla upp vad det finns.

Det är nästan omöjligt att svara på. Förbrukningen skiljer sig åt beroende på papperstyp.

En sak att kolla är priset på bläck varje gång du köper. Ena gången är affären billigast, nästa gång är det billigast från Epsons egen "shop" på nätet där jag handlade senast, de hade justerat ner priset medan affärerna hade kvar det gamla. Gången innan var det tvärtom och det var ganska stor skillnad.

Jag skrev det tidigare men tänk på att du får med fulla 80ml patroner när du köper en 3800 (eller 3880) och du får 13ml patroner när du köper en mindre skrivare, alltså 6 ggr mer bläck :) /FW

A3 skrivare

Hej!

Har nyligen köpt en Epson 1900 som skriver ut på A3 och A3+ med en som jag tycker bra kvalité, patronerna kostar en del och jag har ännu inte skrivit ut på matt pappeer, men jag är nöjd med srivaren.

Vad jag inte är nöjd med är Epson som företag, men det ber jag att få återkomma till, snart.

Hälsningar
Stefan B

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar