Annons

Fullformat eller inte, Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

asjohem

Aktiv medlem
Tjena

Har idag en Sony A6000 som tyvärr fått en skada på sensorn så ja behöver skaffa nytt kamerahus

Jag är nöjd med kameran jag har och saknar inga funktioner, men ja funderar ändå på om man skulle gå på en A7 istället. Verkar ligga i samma prisklasser begagnat.

Två av tre objektiv jag har används inte och skulle bytas ut oavsett så ja skulle ju kunna byta ut alla om ja går på fullformat

Vad säger experterna? Filmar inget, bara foto och mest landskap och natur, vill ev när ja har råd att skaffa ett riktigt zoom och fota djur/sport med

Många gör som du och funderar på vilket format de ska ha.
De senaste gångerna jag köpt kamera har jag funderat på vilken funktionalitet jag ville ha och sen visade det sig att den fanns bara med ett sensorformat.
Så var det avgjort.

• Gilla
Reaktioner: HYB
En aspekt värd att väga in är den extra vikten som fullformat för med sig. Jag brukade skratta lite när det kom på tal men nu när jag drabbats av det själv har jag fått äta upp skrattet...

Det beror på hur du vill använda bilderna. Vill du skriva ut till även lite större storlek typ A3+/A2? Vill du kunna beskära bilder i efterhand? Vill du fota med rejäl vidvinkel? Ja, då är fullformat bättre.
Annars gör APS-C jobbet! 6700 är toppen.
(Vill du ha en liten fullformat är A7CII toppen. Jag har en sådan och är helnöjd.)

Om det wnda objektivet du har kvar intenär speciellt dyrt så kan du titta brett bland systemen om vad du är ute efter.

Vill man ha litet format finns ju micro 4/3rds (m43) eller Fujis APS-C kameror (t ex XT serien).

Fullformat spegellöst till hyfsat pris har man Sony, Nikon, Canon. Med Sony förbättras mycket över generationerna med det som står ut är autofokus. Billigaste Nikon FF är nog beg Z6 för kanske 7500kr beg och billigaste Canon FF spegellöst är beg EOS RP ca <7000kr beg (men denna är ganska strippad).

Vore det jag som sökte en bra prisvärd spegellös skulle jag snegla på Sony A7II och framåt, Panasonic G9, Olympus EM1 II, Fuji XT2 eller 3 (blir raskt dyrare), Nikon Z6 eller Canon EOS R6 (men då är vi uppe i >11.000kr beg). Men min uppfattning om Sonys APS-C präglas nog av en förlegad syn på objektivutbudet till dessa och det har nog hänt en hel del sedan dess.

För pengarna har nog Sony och Canon bäst autofokus.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto