ANNONS
Annons

Fulla rättigheter till stort företag? Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaveSpruce

Medlem
Hej alla!

Jag var nyligen i Tyskland och plåtade ett kontor. Det blev ett 40-tal färdiga bilder av kontoret, personal, lite "lifestyle" och liknande. Fick mail idag från huvudkontoret här i Sverige där marknadsföringsavdelningen sitter som sa att de gärna vill köpa alla bilder med fulla rättigheter att använda fritt på internet, i pressreleaser, annonser, bokslut och liknande. Detta var mer än väntat, jag hade föreslagit att de kunde köpa alla med internet rättigheter först och sedan komplettera för tryck om det skulle bli aktuellt. Detta tyckte de lät struligt och vill istället köpa fulla rättigheter direkt. Dock har jag inte den blekaste vad man skulle kunna ta betalt!! Hjälp! Jag har kollat lite i SFF's prisguide men blir inte klok på vad som låter rimligt. Till historien hör att syrran är chef för Tysklandskontoret samt att givetvis en liten "mängdrabatt" bör appliceras eftersom de köper alla bilder.. Företaget i sig är ett stort företag som nyss öppnat kontor i Tyskland, de har mycket pengar och vet "antagligen" vad bilder normalt kostar, dock osäker på om tjejen jag har haft kontakt med har sån bra koll

Låter det rimligt med 1000 kr per bild, eller är det för mycket? Några andra förslag eller idéer hur man kan lägga fram förslag?

Tacksam för hjälp då jag inte riktigt kan reda ut det.. Vi hade inte kommit överens om nåt pris innan, inte heller antal bilder, eller vad de ville ha men tydligen var de mycket nöjda och vill därför ha alla 40.

Tack på förhand!

Dave

Räkna ut hur många timmars arbete du lagt ner totalt på det här jobbet. Multiplicera med en anständig timlön. Lägg till dina kostnader. Summera.

När jag jobbar mot företag tar jag tim ersättning från det jag startar tills det att bilderna är klara.

Företagen som anlitar mig har alltid delad användningsrätt inom den egna verksamheten på bilderna jag levererar, dock har jag upphovsrätten själv.

Vill de också ha upphovsrätten blir det ju lite annat.

MVH Julle.

Hmm... låter inte så vettigt eftersom jag la kanske 2 timmars arbete på detta projekt.. 40 bilder som de sen kan använda till annonser och liknande är värda bra mycket mer än kanske 1200 kr..

Sff prislista sid 9
"ROYALT YFRIA BILDER - VILLKOR AD FRI AN VÄNDNING UNDER 1 ÅR
En användare får möjlighet att i sin vanliga verksamhet använda bilden så många gånger
och i de media som användaren önskar. ..."

Om du vill följa en medelväg för yrkesverksamma.

Hmm... låter inte så vettigt eftersom jag la kanske 2 timmars arbete på detta projekt.. 40 bilder som de sen kan använda till annonser och liknande är värda bra mycket mer än kanske 1200 kr..
Jag tycker iofs att 1200 kr för två timmars jobb är lite lite, men det låter ändå vettigare än 40000 kr... Imho.

Gäller användadet av bilderna i hela europa eller bara i Sverige (webben exkluderad). Jag tycker inte att 1000kr per bild är för mycket. Jag sålde nyss en arkivbild för print till en meny för 2000kr. Detta är en engångsanvändning.

Vill de ha fullständiga rättigheter så kommer de förmodligen att vilja använda dina bilder i väldigt många sammanhang och det kommersiella värdet på bilderna verkar ju således vara väldigt högt.

Säg 1000kr/bild och se vad de säger. Alternativt kan du ju bjuda på 10 bilder så det blir 30 000kr för 40 bilder. Jag antar att det är fria rättigheter under en obegränsad tid?

Yes stämmer, fri användning i obegränsad tid.. Precis som dig tycker jag inte 1000 kr verkar mycket. Om man kollar SFF's prisguide går ju en bild till pressrelease loss på ett par tusen. Annons ytterligare några, årsredovisning några, internet ett par, osv.. Vissa bilder kanske bara används på nätet, men några kanske i 10 olika medier som sammanlagt hade blivit 15000 kr..

Tycker ditt förslag låter rimligt Tobias så kör nog på den linjen och ser vad de säger, tack för tipset!

Yes stämmer, fri användning i obegränsad tid.. Precis som dig tycker jag inte 1000 kr verkar mycket. Om man kollar SFF's prisguide går ju en bild till pressrelease loss på ett par tusen. Annons ytterligare några, årsredovisning några, internet ett par, osv.. Vissa bilder kanske bara används på nätet, men några kanske i 10 olika medier som sammanlagt hade blivit 15000 kr..

Tycker ditt förslag låter rimligt Tobias så kör nog på den linjen och ser vad de säger, tack för tipset!

Man säljer sig nog alldeles för billigt som fotograf, jag har själv många gånger ångrat att jag inte tog mer betalt för uppdrag.

Glad I could be at service

Följer man SFF prislista och betraktar det som arkivbilder skulle en 17mp (A3 i 300dpi) bild för fri användning i ett år kosta 5000:-
En A4 300dpi 4100:- för ett års användning.

Normal arbetskostnad (ta betalt per heldag) + 500 per bild (minst) för fullständiga rättigheter känns väll rimligt?

Jag tycker iofs att 1200 kr för två timmars jobb är lite lite, men det låter ändå vettigare än 40000 kr... Imho.

ibland förstår jag mig inte på dig. Menar du på fullaste allvar att han ska bara ta betalt för tiden o skänka rättigheterna på bilderna? Varför tror du att tex bildförbunden har prislistor för vad bilderna ska användas till?
används tex en bild till ett produktomslag så betalar man antingen ex antal för varje förpackning eller så köper företaget loss bilden. Visserligen så skaffar många företag egna fotografer för att (bara) behöva betala lön o inte vad bilden används till. Det är alltid fotografen som har rättigheten till bilden vad företaget betalar för är hans kunnande, erfarenhet, skicklighet inte bara hur lång tid det tog.
Varför tror du att vissa modefotografer får hundratusentals kronor för en dags foto? ska det vara timlön där med?
Om du hade lyckats tagit en bild på palmes mördare ska vi köra timpris då med? visst aftonbladet skulle säkert gillat.
Vad du ska ta betalt är beroende på vilket företag du jobba med, är det volvo så lägger dom massor med pengar på fotokampanjer. Om det inte är ett gigantiskt företag så ska du ha minst 500 kr bilden samt skälig timlön för fotograferingstiden som ex
8 timmar x 800+ moms samt 500x 40 bilder.

Två timmar jobb är felräknat.

Till att börja med.
Timpris i SFF:s prisguiden ligger omkring 1.000:- per timme, exkl moms.
Grundarvodet för komersiella uppdrag ligger på 1.500:- per timme.
Exkl moms.
Men då gäller det mer "odinära" licenser.
Men sedan har du ju faktiskt rest till Tyskland och tillbaks.

Ska du räkna på det som ett "uppdragsjobb" där du fakturerar antalet arbetade timmar så ska du defitivt ta hänsyn till resorna.

Personligen hade jag gjort det som ett "uppdragsjobb" räknat på 1.500:- per timme.
Med tillägg för att företaget har fullständiga rättigheter till bilderna.

Detta brukar kosta 100%-300% i tillägg.

I det här fallet verkar 300& tilläg vara fullständigt rimligt.

Rekomenderar en titt i SFF:s prisguide för 2011:
http://www.sfoto.se/sites/default/files/page_attachments/sff_prisg_2011_web_k5.pdf

Tack för alla tips!

Det löste sig såhär.. Jag föreslog att de kunde köpa loss alla bilder, med fulla rättigheter an använda hur de ville för 1000 kr bilden.. Jag la på en mängdrabatt så de bara skulle betala för 30 bilder men få 40. Antagligen hade företaget inte så mycket budget för bilder för tillfället och kunde dessvärre inte möta det, men ville ha iaf 10 bilder till internetbruk; till hemsida, facebook, osv.. Så jag sålde 10 bilder för 500 kr stycket med rättigheter för internet sen hör de av sig när de vill använda till tryck, pressreleaser, annonskampanjer, PP presentationer eller årsredovisningar.

Tyckte det var en schyst kompromiss, de var nöjda, jag var ok nöjd och räknar med att de kommer köpa tryckrättigheter i framtiden samt hyra mig igen för andra fotojobb då företaget även har kontor i Sverige, Finland och Norge.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar