Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fula skuggor och ingen skärpa! vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simon Ivarsson

Avslutat medlemskap
Nästan alla bilder jag tog igår med blixt på en modevisning blev katastrofalt dåliga och jag vet inte varför.

Utrustning:
Nikon D600
Nikkor AF-S 50 mm 1.4 G
SpeedLight SB 700

Inställningar:
1/200 s F 2,5 (Bländar Prioritet)
ISO 640 (Auto)

24wh5ds.png

Du får nog ge lite bättre bildexempel än så.
Blixtbilder kan bli bra om det görs rätt,att rikta den rakt på blir aldrig bra,låt den gärna studsa mot ett tak eller vägg (helst vit) så brukar det bli mer mjukare ljus,finns det inget att studsa emot så man väl använda reflexskärmar,softboxar,paraply osv.

Med ljusstarka gluggar som 50mmF1.4 så får man lätt longitudinell CA. Det visar sig som röd aura runt sånt som ligger närmare än fokusplanet och grön aura runt det som ligger längre ifrån. Jag skulle gissa på att fokus har hamnat bakom den som du velat fota vilket gjort den suddig och med röd aura runt, som bilden visar.
Mer kan jag inte säga eftersom bilden är så kraftigt förstorad och beskuren.

Nästan alla bilder jag tog igår med blixt på en modevisning blev katastrofalt dåliga och jag vet inte varför.

Utrustning:
Nikon D600
Nikkor AF-S 50 mm 1.4 G
SpeedLight SB 700

Inställningar:
1/200 s F 2,5 (Bländar Prioritet)
ISO 640 (Auto)

24wh5ds.png

Jag gissar att motivet rört på sig och att rummet inte var speciellt mörkt.

Då får du två exponeringar i en. Dels blixtens korta 1/10 000 del eller vad det nu är, med korrekt färgåtergivning, dels 1/200 s som får rummets röda färg, dessutom möjligen suddigt och vid sidan av eftersom motivet hann röra på sig.

Lösningen är att blända ner och köra med starkare blixt så du dränker rumsljuset.

Att ändra ISO hjälper inte.

1000 tack för alla svar!

Här är bilden i sin helhet.
iefgja.jpg

Jag stängde av blixten efter att tag och körde utan.
Så dagen blev inte helt förstörd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar