Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fula linjer i suddiga delar av bilden i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

henq

Aktiv medlem
Jag får osnygga skarpa linjer i delar av bilden som inte är skarpa, se exempel (lila linje i kanten av blomman).

Kör 6D + RAW + Lightroom 4 med default-inställningar. Exporterade bilden utan uppskärpning.

Jag tycker det ser ut som överdriven använding av lokal kontrast (clarity) eller uppskärpning men de är på noll respektive standard. Spelar inte heller någon roll om jag minska uppskärpningen till 0.

Riktigt fult är det iaf, vad kan jag göra för att undvika detta?

Bilagor

• IMG_2220-2.jpg
    IMG_2220-2.jpg
    10.5 KB · Visningar: 301
Jag får osnygga skarpa linjer i delar av bilden som inte är skarpa, se exempel (lila linje i kanten av blomman).

Kör 6D + RAW + Lightroom 4 med default-inställningar. Exporterade bilden utan uppskärpning.

Jag tycker det ser ut som överdriven använding av lokal kontrast (clarity) eller uppskärpning men de är på noll respektive standard. Spelar inte heller någon roll om jag minska uppskärpningen till 0.

Riktigt fult är det iaf, vad kan jag göra för att undvika detta?

Det skulle kunna vara någon exportinställning, tycker det ser lite ut som jpegartifakter. Plus någon halo. Kör du max kvalitet?

Prova också en annan raw-konverterare, jag hade själv problem med LR och har återgått till Capture NX (nikons motsvarighet) trots lägre produktivitet. Ska prova med nya LR5 också, de kanske har fixat CA och andra problem nu.

Ja, det ser ut som jpeg-artefakter men problemet syns redan inuti Lightroom innan export.

Ska också prova LR5, vill verkligen inte byta bort LR... Men ska testa Canon Photo Professional.

Blev något bättre med Canons konverterare:

Bilagor

• IMG_2220_CPP.jpg
    IMG_2220_CPP.jpg
    10.5 KB · Visningar: 197
Ett exempel till. Det halvt utbrända vita området har en skarp kant på ungefär samma sätt som tidigare bilder. Det är inte utbränt i övergången till gult så det är inte därför...

Har även provat LR5 nu, ingen skillnad tyvärr.

Bilagor

• IMG_2215-2.jpg
    IMG_2215-2.jpg
    13.2 KB · Visningar: 122
ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto