Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fukttålig digitalare

Produkter
(logga in för att koppla)

Hansson

Aktiv medlem
Hej hej!

Sitter hemma och funderar lite över att skaffa mej en extra kamera.
Fotograferar vanligtvis med en 20D men nu vill jag ha en kompaktare kamera som jag kan ha med mej när jag är ute å paddlar eller liknande (är så orlig att jag ska välta när jag har min 20D i kajaken)
Så kameran jag söker efter ska vara fukttålig (behöver altså inte vara vattentät tappar ja den i havet är de ju ändå kört) åsså ska den ge bra bildkvalite. Behöver altså inte en massa zoom.

Är den lite stöttålig är det ett pluss men det får inte sänka bildkvaliten.

Har du något bra förslag så dela gärna med dej.
I nuläget har jag inte funderat över pris heller så det måste inte vara billigaste modellen.

Tack på förhand

Ewa Marine, undervattens hus till din 20d..

hehe hade funderingar på en sån till när jag hade semester så man kunde fotat i vattnet, en bit ut o så utan att va rädd en sek.. Samt skulle kunna fota i spöregn:)

Vet att mitt svar inte är det TS sökte, men anser att svaret kan ge ideer som är värda att få ändå.

Tack för ett första svar..
Jo jag har funderat på just ett undervattenshus till 20D men är nog ändå sugen på någon mindre kamera också.

Pentax W10 och Olympus 720SW vattentäta bägge 2.
Test i sista nr av tidningen "kamera & bild"

Hansson skrev:
Så kameran jag söker efter ska vara fukttålig (behöver altså inte vara vattentät tappar ja den i havet är de ju ändå kört) [...]
Nädå! Sätt ett flöte på remmen så kameran flyter och om den är vattentät så klarar du ju biffen. Dessa kameror brukar antingen benämnas "water resistant" eller "water proof". Det tidigare innebär att de tål stänk och kanske kortare tider nedsäkning i vatten (min tål 30 minuter upp till 1 meter, dock inte användning under vatten). Det senare betyder ofta detsamma fast att de går att använda under vattnet också.

Den jag har, Pentax Optio WR33, ger ok bilder om det är bra ljus, men har i princip inga manuella inställningsmöjligheter. Den är bra som "semester-" och "drulle-kamera" då det handlar om att peka och klicka samt att den tål lite omildare behandling än vad som är vanligt. Pentaxen som Jarno nämner är en senare storebror till min.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar