Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fukt?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjochumsen

Aktiv medlem
Jag har en Nikon F100 som har funkat bra i over 3 ar nu. Var ute och fotade en otroligt dimmig och fuktig soluppgang imorse och mot slutet av den 3 rullen film slutade kameran fungera. Pa displayen stod det "end" som om filmen var slut fast jag nyss tagit foto #32 pa en 36-rulle. Batteriet borjade bli svagt och jag bot mot de som jag hade i blixten (hade for tillfallet inte nagra andra med mig - amatormassigt, jag vet!) men inget hande. Det gick inte att spola tillbaks filmen och jag hade som sagt inte nagra nya batterier med mig att prova med. Jag bytte lins ett par ganger under morgonen men forsokte vara snabb for att inte ga nagon fukt in i kameran. Jag tog av objektivet hemma och tog ut batterihallaren for att se om det kan vara fukt som gjort det, efter en timme i varme sa hade inget hant.

Har nagon haft ett liknande problem? Forslag pa vad det kan vara? vad jag kan gora? har blivit ombedd att fota en vaninnas brollop imorgon sa inte jattebra timing....

ar tacksam for alla tips jag kan fa!

halsningar Malin

Kvarstår problemet ?? Har svårt att se varför lite dimma skulle ödelägga en kamera..Kanske en tillfällighet att något annat fel inträffade just idag.
mvh/gunte..

Jag håller med att det låter konstigt. Det enda sätt som dimma skulle kunna ställa till det är om det redan fans något annat i kameran. Tex torra saltkristaller som när de blev fuktiga började leda ström. Ett tips om man misstänker elproblem är att omedelbart ta bort batterierna. Om det är 'kortslutning' någonstand så kommer saker och ting att hända i de punkterna. Ut med batterierna och låt kameran vila på varm och torr plats någon vecka eller så. Om inte det hjälper så tror jag knappast detta hade med dimman att göra utan är något helt annat problem, kanske filmen?

Tack Gunte och Peter. Det maste ha varit batterierna. Jag kopte nya batterier pa vag hem fran jobbet fredag kvall och kameran fungerar som vanligt. Vad som fortfarande ar ett mysterium ar varfor filmen tog slut pa foto 32, aven med nya batterier var filmen slut men det gick i alla fall att spola tillbaks den. Faktist sa var det det som gjorde mig extra nervos, det har aldrig hant tidigare. Jag har varit ute pa ytterligare ett par dimmiga soluppgangar och kameran har fungerat som den alltid gjort.

"Fukt?"...

Malin! Vad beträffar problemet med att filmen "tog slut på 32" så har Jag en hypotes/teori. Det k-a-n vara så att "DX-kodningsytan" på filmen är "oläsbar" för kameran, alternativt att kameran har blivit, temporärt, "dyslektisk"...
Torka ALLTID av filmkassettens DX-fält med, förslagsvis, Kodak's "lens cleaning paper" innan Du sätter in den i filmkammaren. Och, torka ÄVEN i filmkammaren där "avkodningssensorsfärerna"(läs: "KULORNA"!!!)finns. Jag har Själv h-a-f-t "samma smärre problem", men inte nu längre...
Du(kanske?)vet; "renlighet är A och O"...
Mvh: Stefan S

Re: "Fukt?"...

lion-62 skrev:
Malin! Vad beträffar problemet med att filmen "tog slut på 32" så har Jag en hypotes/teori. Det k-a-n vara så att "DX-kodningsytan" på filmen är "oläsbar" för kameran, alternativt att kameran har blivit, temporärt, "dyslektisk"...
Torka ALLTID av filmkassettens DX-fält med, förslagsvis, Kodak's "lens cleaning paper" innan Du sätter in den i filmkammaren. Och, torka ÄVEN i filmkammaren där "avkodningssensorsfärerna"(läs: "KULORNA"!!!)finns. Jag har Själv h-a-f-t "samma smärre problem", men inte nu längre...
Du(kanske?)vet; "renlighet är A och O"...
Hur skulle DX-märkningen kunna påverka antalet bildrutor? Jag fattar inte riktigt det men är nyfiken. Har DX-märkningen andra funktioner än för asa-talet menar du? Hade själv en rulle Efke i härom veckan som stannade på 33 rutor. Den tycktes vara felklippt i fabriken, för hela filmen (33 rutor av normala 36) var iaf exponerad och inget tomt utrymme fanns på filmen. Tydligen händer sånt också.

"Fukt?"

Njae, "Lotelo"... DX-kodningen påverkar förvisso inte a-n-t-a-l-e-t filmrutor(nej, förlåt Mej?!), men, DX-kodningen anger, förutom ISO-talet, ÄVEN hur många exponeringar det finns i kassetten. Kameran "läser" således av ISO:n, OCH, "number of squares"...
Det är möjligt(det vet inte Jag...)att DX-kodningen har fler "funktioner" än så, nå'n annan som vet mer än Jag???

Hej

en av få svagheter på F100 är just att batterierna tenderar att ta slut väldigt fort. Jag rekommenderar batterigreppet som medger längre batterilivlängd och endast alkaliska, dvs ej laddningsbara (dessa drar ut då de inte används).

Fukt/regn och vattenstänk är inget som jag märkt påverkar F100 alls, detta efter att ha plåtat i regn, dimma och t o m fått kameran delvis översköljd av Östersjö vatten (inget som rekommenderas dock...)

Mvh
Johan

lotelo skrev:
Men hur känner då t e x HIE som inte är DX-märkt av att det är 36 rutor i rullen?

De flesta kameror matar fram tills det tar stopp helt enkelt och då vänder den och spolar tillbaka, medans andra kameror aldrig exponerar mer än 36 rutor oavsett film och Dx-kod.

Har för mig att min EOS 5:a tar 26-27 bilder på en 24 rulle men stannar alltid vid 36 på en 36 rulle.

Men jag kan ha fel.

Mvh / Fredrik

Ähhh

vad jag menar att när de tar slut så går det fort.. batteriindikatorn lämnar en del att önska.. batterilivslängden är det definitivt inget fel på..

för lite kaffe för mycket php.

Mvh
Johan

julgus skrev:
Hej

en av få svagheter på F100 är just att batterierna tenderar att ta slut väldigt fort. Jag rekommenderar batterigreppet som medger längre batterilivlängd och endast alkaliska, dvs ej laddningsbara (dessa drar ut då de inte används).

Fukt/regn och vattenstänk är inget som jag märkt påverkar F100 alls, detta efter att ha plåtat i regn, dimma och t o m fått kameran delvis översköljd av Östersjö vatten (inget som rekommenderas dock...)

Mvh
Johan

Hej Johan! Jag maste lida av samma kaffebrist for jag laste det som att nar batterierna tar slut sa gar det fort... batterierna i blixten maste ha varit lite halvdaliga de ocksa eftersom inte heller de fick kameran till att fungera. Nu har jag laddat upp med mer batterier hemma och det aterstar bara att hamta filmerna fran labbet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar