Annons

Fukt på LCD displayen? (Mitt första inlägg)

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotopeter

Ny medlem
Hej alla fotoälskare!

Mitt första inlägg här på forumet. Hoppas ni kan hjälpa mig.

Har nu haft min digitalkamera (canon powershot A80)i ca två veckor. Som jag för övrigt är klart nöjd med.
Nu är det så att min sambo lyckades sätta en massa fingeravtryck på lcd displayen och "duktig" som hon är tog hon en våt trasa för att torka av den. Vad jag har förstått så tål inte displayen fukt? Kameran var visserligen avstängd och displayen funkar som innan. Är dock lite orolig att displayen tagit skada.. Är min oro befogad? Tacksam för svar från någon som vet hur känsliga displayerna är.

MVH

/ Peter

fel forumdel

Här märks det att man är ny.. Nu lyckades jag lägga tråden i fel forum del. skulle förstås ligga under canon digital.. *smile*

hoppas ni har överseende med det.

mvh /peter

Jag har svårt att tro att det skulle vara någon fara. Så länge inte trasan var drypande blöt så går det nog bra.

Klart displayen klarar vatten, det är ju en glasskiva som ligger utanpå elektroniken, såvitt jag vet så släpper glas inte igenom vatten, iaf inte i den tjockleken. Som Daniel skriver ska det ju givetvis inte vara en drypande våt trasa, då kan det ju rinna in vatten på andra ställen på kameran och jag antar att den inte är vattentätad, men displayen ska klara att du torkar av den med en fuktig trasa!

LCD-skyddet funkar för övrigt finfin, har det till min 300D, gick snabbt att få det också.

Någon glasskiva finns inte över lcd skärmar.. Möjligtvis att displayen på mobiler och liknande har en tunn plastskärm över sig.. Vad jag vet/ser så har skärmen på A80 ingen skyddande plast (ytan liknar den hos en flat data skärm). Vet inte riktigt hur en LCD skärm är uppbyggd men de är iaf känsliga.

Tack för era svar iaf.

mvh

/ Peter

Fotopeter skrev:
Någon glasskiva finns inte över lcd skärmar.. Möjligtvis att displayen på mobiler och liknande har en tunn plastskärm över sig.. Vad jag vet/ser så har skärmen på A80 ingen skyddande plast (ytan liknar den hos en flat data skärm). Vet inte riktigt hur en LCD skärm är uppbyggd men de är iaf känsliga.

Tack för era svar iaf.

mvh

/ Peter

Min Canon 10D har skydd för LCD skärmen och många "billiga" kameror har det med sedan är det ju de som är utan också...

Ursäkta att jag hoppar in någon annans forumsfråga.
Men displayskyddet till Canon 300 D finns det ej att köpa i Sverige.

Mvh Agneta

Displayglas är just glas och klarar vilka kemikalier som helst.
Oftast sitter det en plastskiva och den klarar det mesta utom starka lösningsmedel, typ aceton.
Man ska bara se upp lite med om kladd kryper in längs kanten, men oftast är det bra tätningar.

Mina displayer blir kladdiga hela tiden. Det är bara att torka på. Se upp att gnugga med papper eller smutsiga dukar bara. De repar plasten.

ANNONS