Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fukt i objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Nu har jag lite oflyt, känns det som :-(

Genom ett beklagligt missöde fick jag in en del vatten i kameraväskan. Plockade snabbt ur allting, av med objektivet från huset, ur med batteri och minneskort och det mesta verkar ha klarat sig fint. Det mesta alltså... två av objektiven, ett gammalt Canon 35-80 och ett Sigma 70-300, har fukt i sig. Nu ligger de på tork luftigt i rumstemperatur, men jag behöver goda råd känner jag. Är det bara att vänta och se vad som händer? Ska jag skruva isär dem? (törs jag iofs inte, men i alla fall) Är det lika bra att skicka in dem till verkstad på en gång och förhoppningsvis få hjälp genom allriskförsäkringen, eller vad ska jag göra?

//Anders
 
Aj aj! Men för att ge dig lite hopp så kan jag tala om att ett förstoringsobjektiv som var rejält blött repade sig hos mig efter att legat isärskruvat på fönsterbräda över element något dygn. Och det var rejält badat innan..

Dina tycker jag dock inte ska skruvas i utan hitta bara en varm och skapligt dammfri plats och låt dem bara vara utan lock. Har du torkskåp som går med minivärme så kanske det är en bra plats.
 
jag hade väntat på att de skule torka.. vilket kan ta låååååång tid.. men jag hade iaf inte sett att plocka isär objektivet som ett alternativ..

du kanske skulle lägga sånna där påsar som suger up fukt på objektivet

lycka till!

/Simon
 
Men ett Sigma 70-300 är ju inte så kul, se det som en anledning att byta upp dig till ett fint 70-200!

Seriöst så tror jag inte det finns så möe att göra.
 
Ja, de får väl ligga på tork tills vidare så får jag se... Jäkla skit!!

Nån annan som har synpunkter?

//Anders
 
WFS) (Graylingman skrev:
Ja, de får väl ligga på tork tills vidare så får jag se... Jäkla skit!!

Nån annan som har synpunkter?

//Anders

Jag vet inte hur det går med bländarlamellerna men jag var med om att stoppa in en bärbar dator i ugnen satt på 50 grader efter det att den hade blivit översköljd av en hel del vatten...den funkade perfekt efter ett tag i ugnen!

/Göran

ps. Kolla in på slutet av bilderna http://www.skutte.se/vanern.html

ds.
 
Ugnen känns lika inaktuellt som soptunnan... Då känns det i så fall bättre med torkskåpet...
//Anders
 
Kanske lika bra att först kolla med nån välrenommerad verkstad. Dvs i morgon bitti. Nån som har tips på någon sådan??

//A
 
Elektroniken är nog det som tar mest skada, kunde vara idé att skruva loss bajonetten så det får torka ordentligt inuti. Det var väl inte saltvatten?

Vågar du inte det så ta åtminstone och zooma in så långt som möjligt så att bakre linsen åker fram och frigör elektroniken. Naturligtvis dammkopparna av i båda ändar.
 
Senast ändrad:
Nej, gudskelov var det i alla fall inte saltvatten!

På Sigmat finns det 4 skruvar på bajonetten. Förmodar att det är dem man ska lossa på, men Canonobjektivet har plastbajonett och där ser jag inga skruvar alls.

//A
 
Beror ju förstås på hur mycket vatten som kom på objektiven, tror du det trängt så långt in som till kretskortet?
 
Inte en aning hur långt in vattnet kommit.
Är det nåt speciellt att tänka på innan jag lossar de 4 skruvarna på Sigmat? Och kan jag göra nåt med Canonobjektivet?
//A
 
Nej... jag törs ändå inte. Grejorna får ligga några dagar, och försvinner inte fukten tar jag kontakt med försäkringsbolaget. Hoppas allriskförsäkringen täcker.
Tack för hjälpen i alla fall!
//Anders
 
Ev. kan du ju lägga grejerna i en tät plastpåse med kiselgel. Det "suger upp" fukt väldigt effektivt (jag använder det på jobbet) och skadar inte grejerna.
När gelen är "full" så ändrar den färg och då kan man lägga den i ugnen på låg värme och torka ur den, när den är "tom" så ändrar den färg igen och kan återanvändas.

Jag vet att det finns att köpa i diverse nätbutiker men du borde kunna hitta det i affär om du ringer runt lite.
 
Vid en hastig inspektion i morse verkade imman i Sigmat vara borta, däremot är det fortfarande mycket imma i Canonen. Kom på att vi har några exikatorer i labbet på jobbet och snackade nyss med min kollega Hans som både är fotograf (/N) och labbkunnig som rekommenderade mig att låna hem en sådan tingest, värma den i ugnen till 40-50 grader, plocka ut den och sedan lägga objektivet i den. Hoppas det funkar!
Fortsättning följer...
//Anders
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.