Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fukt i objektiv, hur får jag bort det?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotogalen98

Ny medlem
Köpte en ny kamera igår, en canon 550D.
Och idag när jag och min kompis var ute och fotade idag så började det regna (jag hade två objektiv med mig, ett canon 75-300 och ett canon 18-55). Jag hade på 75-300 och skulle ta av det för det inte fick plats i kameraväskan och skulle sätta på det andra så råkar jag tappa 18-55 i en vattenpöl, men jag tog upp det snabbt som tusan och började torka det. När det var helt torrt la jag ner de i kameraväskan och gick hem.
När vi kom hem så torkade vi det ännu mer med en handduk och satte på det på kameran, det funkade utmärkt!
Så kollade vi på korten, förde över dem till datorn och sen gick min kompis hem.
Efter en halvtimme skulle jag testa att ta kort med den och då var objektivet helt dimmigt och fuktigt.

Nu efter ca. 4 timmar har jag blåst det i en hårtork i kanske en kvart och torkat det med en handduk, finns det något jag kan göra eller är det trasigt? Tacksam för svar!

Fungerar objektivet som det ska eller är det bara imma på linserna?
Oftast brukar imman torka upp men den kan lämna otrevliga spår som du inte kommer åt att torka av...

Om det inte fungerar skulle jag prova att lägga det i en påse med rått ris (eftersom riset suger upp fukten)

Fungerar objektivet som det ska eller är det bara imma på linserna?
Oftast brukar imman torka upp men den kan lämna otrevliga spår som du inte kommer åt att torka av...

Om det inte fungerar skulle jag prova att lägga det i en påse med rått ris (eftersom riset suger upp fukten)

Det är inuti det är fukt, alltså man kan inte se igenom annars funkar det som det ska!
Tänkte faktiskt testa att lägga det i ris, men jag tänkte göra det imorgon när jag vaknar och sedan kolla när jag kommer hem från skolan igen!

Gör så.
Om det blir fläckar inuti är det nog inget att göra åt. Objektivet är inte värt mödan att lämna in på lagning (rengöring).

Råder dig att vara försiktig med din 550D i regnet då jag själv har dålig erfarenhet av det. Den tål mindre vatten än vad man tror.

Dels kan man låta serva objektivet.
Då kommer det hem som nytt men det kostar ju några hundra och tar lite tid.

Ett gammalt trick är att lägga objektivet i ugnen med lägsta värme OCH luckan ÖPPEN.
Men nu är det väl en hel del plast i 18-55an så jag vet inte hur lämpligt det är.

Ristricket ska du göra så snart som möjligt. Ju längre du väntar desto större är risken för korrosion på elektriska kontakter och andra delar i objektivet, och sen är det kört

Är det ett EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II du har, eller det nyare EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 IS? Det förstnämnda är knappt värt någonting alls, så ett sånt kan du nog köpa för en hundring eller så, om du inte får ordning på ditt. Det andra är bättre och betingar lite högra värde.

Kiselgur är ett bra risalternativ

Kiselgur som kommer med kameran och annan elektronik vid leverans är perfekt att torka restfukt med. Se till så du har torr sådan den är blå annars väldigt ljus, torkas då ugn och kan användas många gånger. Men vänta inte med behandlingen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar