Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fujinon 56mm f1.2 56 1,2 R

Produkter
(logga in för att koppla)

Tolan

Ny medlem
Hej Jag har ett 56 f1,2 version 1, gamlla modellen som beter sig konstigt. Jag misstänker att det slutat byta bländare. Om jag sätter fast slutare och ISO och ändrar bländare ser bilderna likadana ut. Det är precis som att bländaren inte skiftas. Det som gör mig fundersam är att om jag ställer kameran i manuell focus ändrar blir skärmen mörkare när jag minskar bländaren men när bilden tas så är bländaren opåverkad och val av bländare påverkar inte bilden.

Till min fråga finns det någon inställning jag kan ha fipplat med i kameran? Det är en Fuji X-t20

Annars är det väll bara att skicka objektivet på reperation.
 
Jag tolkar det som att bilderna ser lika ut när du tittar på dom i datorn? I så fall - stämmer bländarvärdet i EXIF med det du ställt in?

Nu har jag ingen X-T20 men på andra finns en inställning som anger ifall sökaren ska visa hur bilden exponeras eller inte men då skulle det ju gälla alla pbjektiv.
 
Jag tolkar det som att bilderna ser lika ut när du tittar på dom i datorn? I så fall - stämmer bländarvärdet i EXIF med det du ställt in?

Nu har jag ingen X-T20 men på andra finns en inställning som anger ifall sökaren ska visa hur bilden exponeras eller inte men då skulle det ju gälla alla pbjektiv.
Ser nu att mitt svar nog inte var relevant. Tolkar det som att bilden blir mörkare i sökaren när du bländar ner men inte den sparade bilden.
 
Du kan ju alltid göra en enkel test själv. Vänd kameran mot dig och titta på objektivet och bländaren när du ändrar bländare respektive tar en bild med olika bländare.
Gör sedan om samma test med ett objektiv som du vet fungerar korrekt för att se skillnaden.
 
Tack för tipset Stan. Nu är jag säker på min sak. Som jag misstänkte ändrar objektivet inte bländare. Mitt 14mm och kitt objektivet kan jag se att det ökar och minskar men inte 56mm objektet. Nu får jag testa Fujifiilms support. Kollade lite hittar Repair.fujifilm.eu. Är detta rätt väg för konsument? Någon som har erfarenhet?
 
Jag vet inte hur Fujis support fungerar men jag hade börjat med att kontakta Fuji Sverige.
Om du har köpt objektivet av en butik i Sverige, kan man även kontakta dem och fråga hur man gör i sådana fall.
 
Tack för tipset Stan. Nu är jag säker på min sak. Som jag misstänkte ändrar objektivet inte bländare. Mitt 14mm och kitt objektivet kan jag se att det ökar och minskar men inte 56mm objektet. Nu får jag testa Fujifiilms support. Kollade lite hittar Repair.fujifilm.eu. Är detta rätt väg för konsument? Någon som har erfarenhet?
Fujifilm Sverige har en sida med info om hur du skall göra. Du skall fylla i ett formulär som beskriver problemet mm. Sedan skicka kameran till TNT i Halmstad som sedan skickar det vidare till Fuji service för EU.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.