Annons

Fujimetod för svartvit digital bild på silverpapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Besökte Södra Ölands Konstnatt mellan fredag och lördag. I ett undanskymt garage i Albrunna ställde en kille ut fotografier, väldigt bra sådana. Han fotograferade med film men hade använt två tekniker att färdigställa sina bilder som jag förstod, vanlig silverprint i svartvitt och färg men även en teknik som Fuji var ensamma om. Denna Fujiteknik använde ett silverbaserat och ljuskänsligt svartvitt fotopapper som belystes med en digital fil via laserteknik (ungefär som när man belyser med laser i vanlig RA4-färgprocess). Men papperet framkallades sedan i vanligt vatten istället för kemi om jag förstod honom rätt. Fotografen tyckte inte om digitalutskrift utan förderog denna teknik för sina svartvita digitalt behandlade bilder istället. Det silverbaserade Fuji-papperet gjorde att bilden inte såg ut att ligga platt "utanpå papperet", som han uttryckte det, utan "i papperet". Min undran är nu om någon känner till denna teknik?

Finns det ingen på fotosidan som använder eller har använt denna Fujimetod och silverbaserade Fujipapper för att kopiera sina svartvita digitala filer?

Det verkar ju vara så eftersom bara vatten används. Papperet var silverbaserat och ljuskänsligt. Är det det i denna process så var det nog det han menade?

Läste vidare och det är nog denna process han använt för en del bilder. Men vad menas med detta: "Silverhalid fotoprocess kombinerad med laserexponering och färgöverföring"

Graal skrev:
Det verkar ju vara så eftersom bara vatten används. Papperet var silverbaserat och ljuskänsligt. Är det det i denna process så var det nog det han menade?

Jo, det är bara vatten som tillsätts i denna process. Påminner en del om Polaroid, på så sätt att man har en donerings- och ett mottagarpapper. En av begränsningarna är ju att bara de speciella papper som Fuji gör fungerar. Det är länge sedan jag tittade på denna nu, men har för mig att det bara fanns två.

Stefan

Graal skrev:
Fotografen tyckte inte om digitalutskrift utan förderog denna teknik för sina svartvita digitalt behandlade bilder istället. Det silverbaserade Fuji-papperet gjorde att bilden inte såg ut att ligga platt "utanpå papperet", som han uttryckte det, utan "i papperet".

Undrar om han sett de nya skrivarna från Epson och HP? De problem som han beskriver känner jag väl igen när man skriver ut på RC-papper, men med Z3100 och med Epsons x800-skrivare tycker jag det är ett passerat problem.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar