Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm x30

Produkter
(logga in för att koppla)

Osquar

Aktiv medlem
Hej

Fråga...
Jag tycker att bilderna direkt ur rubricerad kamera, i 100% visning på en datorskärm (alltså inga leksaksskärmar typ telefoner, paddor och annat trams), uppvisar lite "utsmetade" pixlar... ser inge vidare ut!

Jag har kameran inställd på "Fine" resp. "4:3", vilket jag har förstått ska vara bästa/största jpeg. Men även om jag kör RAW, upplever jag "smetigheten".

Har jag helt bommat någon inställning (kan nämnas att jag är Nikonist...) eller ger inte denna kamerakategori bättre bilder än så här? Tycker mig ändå har sett ett flertal bilder av yppersta tekniska kvalité tagna av denna kamerakategori...

Skingra molnen för en något bryd Nikonist!

Fridens
Oscar

Får du smetighet även på bilder tagna på bas-iso i bra ljus?

Ja, det är bl.a det som gör mig lite besviken om vi nu kallar allt under ISO 400 som bas-iso. Men jag ska göra en seriös test med lägsta ISO (100?) i perfekt ljus och parallellt med min andra "titt-å-tryck" Coolpix A (har förvisso en större sensor (DX), men ändå...).

När jag noterade dessa "smetigheter" första gången trodde jag att det var någon hysterisk automatisk brusreducering som var aktiv, men jag hittar ingen sådan funktion...

/Oscar

När jag noterade dessa "smetigheter" första gången trodde jag att det var någon hysterisk automatisk brusreducering som var aktiv

Ja det var förstås det jag också tänkte. Det hör väl till standardförfarande att kameran kokar till raw-filen i någon grad utan att man själv ber om det.

Upplevde nåt liknande i vintras,tog bilder med x20 på stativ och självutlösare. Ingen ruta blev nåt att spara . Kan det vara så att kyla ställer till det??

Kan tänkas, men i mitt fall så har dessa "smet-bilder" synts även under sommaren... Fler tänkbara diagnoser/förslag...?

/Oscar

Frågan är om ni inte menar den water-colour effect som det diskuterats mycket om runt X-trans sensorn.
Framför allt är det Adobe som haft problem att hantera dessa. Fast andra har också haft vissa bekymmer.
Fuji använder ju oftast inte en bayer array som de flesta andra kameror gör.

Det är nu först i de absolut senaste Adobe har släppt versioner som kan ges godkänt.

Förr stod hoppet till Capture ONe Pro eller ändå hellre Iridient som tills för nyligen endast fanns för Mac.

Så har ni en gammal version av LR eller Camera Raw så kan ni räkna med problem i vissa bilder.

Jag hade stora problem med både X-10 och X-20. Den senare gav jag till min dotter som bara fotar jpg och är jätttenöjd. Personligen tycker jag Fuji har för mycket brusreducering även är man ställer reduceringen på den lägsta nivån för jpg.
Jag tar hellre en del brus vid 100% för jag vet att detta inte syns i en utskrift än får plastiga ansikten.
Så vill ni ha ut max av den lilla kameran så kör Iridient som nu då också finns för PC och fota i raw.

Frågan är om ni inte menar den water-colour effect som det diskuterats mycket om runt X-trans sensorn.
Framför allt är det Adobe som haft problem att hantera dessa. Fast andra har också haft vissa bekymmer.
Fuji använder ju oftast inte en bayer array som de flesta andra kameror gör.

Det är nu först i de absolut senaste Adobe har släppt versioner som kan ges godkänt.

Förr stod hoppet till Capture ONe Pro eller ändå hellre Iridient som tills för nyligen endast fanns för Mac.

Så har ni en gammal version av LR eller Camera Raw så kan ni räkna med problem i vissa bilder.

Jag hade stora problem med både X-10 och X-20. Den senare gav jag till min dotter som bara fotar jpg och är jätttenöjd. Personligen tycker jag Fuji har för mycket brusreducering även är man ställer reduceringen på den lägsta nivån för jpg.
Jag tar hellre en del brus vid 100% för jag vet att detta inte syns i en utskrift än får plastiga ansikten.
Så vill ni ha ut max av den lilla kameran så kör Iridient som nu då också finns för PC och fota i raw.

Okej, här kom det sylar att beakta...! Tackar! Jag ska snoka vidare enligt dina rader ovan!

/Oscar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar