Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm x-e4 vs 100v

Produkter
(logga in för att koppla)

Stemagson

Medlem
Någon som har erfarenhet av båda, har redan en x-s10, motsvarande x-e4, önskar något mindre att stoppa i fickan. så, x-e4 eller en 100V?

Senast ändrad:
Har inte erfarenhet av båda som du efterfrågar men om jag bara hade en (1) kamera då skulle jag välja den som man kan byta objektiv på. Till och med bredda urvalet

I mitt fall har jag en X100V som komplement. Läste eller kanske hörde om en som också hade det - som komplemnet. "Efter ett tag kommer du att märka att du tar fler bilder med din 2:a kamera än med din 1:a".

Förresten så kan jag inte ha X100V i fickan med motljusskyddet på. Men en liten väska över axeln är nära på lika bra

Senast ändrad:
Fördelen med X-E4 är ju såklart att du kan byta objektiv, men å andra sidan så finns det inte många alternativ om du vill ha nåt som går ner i fickan. Det är ju antingen 18/2 eller 27/2.8 som gäller då och båda de objektiven lär vara sämre än det som sitter på X100V.
X100V har ju dessutom bättre byggkvalité samt vädertätning.

Frågan är hur stora fickor du har. Tror inte jag får ner nån av dem i mina fickor i alla fall.
För egen del har jag inget intresse alls av genomsiktssökare (eftersom man inte har en aning om var fokus hamnar och det inte går att komponera särskilt exakt), så då är ju X100V lite bortkastad. Verkar dock vara en trevligare kamera rent hanteringsmässigt.

Jag var inne på en X100 men efter ett par XPRO-1 och -2 har jag landat med en XT-4. Den är inte särskilt stor med att 18mm motsv. (27 mm) och du får en sökare som visar exakt vad som landar på sensorn.

Någon som har erfarenhet av båda, har redan en x-s10, motsvarande x-e4, önskar något mindre att stoppa i fickan. så, x-e4 eller en 100V?

Vad ska du fota? Street? Vad har du för preferens när det gäller brännvidd? Sådana saker spelar väl mer in.

Ska du fota street t ex och föredrar fast och runt 23 (35mm) så är väl valet inte svårt. Jag har en X100V bland annat och man får ha rätt stora fickor ändå om den ska glida ner.

Hsr 100v som komplement, fantastisk löpar, skid, varjedag kamera. Kör man med nisis specialfilterl blir kameran smutt och man kan använda originallock. Samt att den blir vädertätad. grymt också med inbyggd blixt samt nd filter. Använder alltid elektronisk sökare…förutom när jag använder blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar