Annons

Fujifilm x-e1 vs Pentax k5

Produkter
(logga in för att koppla)

lyfalix

Aktiv medlem
Vet att det är två väldigt olika kameror. Men vad finns det för pros/cons för resp enligt er?

Har fotat pentax hela mitt liv, men har varit sugen på retro stilen på fujis x-kameror, och nu när min k7 vart stulen så slog jag till på en x-e1 och adapter för mina pk linser (helt manuelt). Tanken var att köpa fujinon linserna till våren, och helt engkelt byta system. Men när jag börjar tänka på det så kanse jag behöver en pansarvagn att ha i skogen. Då kom iden att köra k-e1 manuelt och köpa ett k5 hus, då jag redan har allt som kan tänkas behövas för det.

Tankar och ider?

Har sett ett beg k5 för 5000 och uppot, och ska jag börja samla linser till fuji så blir det mer.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Sökaren på k5 täcker 100% med pentaprisma. Väldigt fin tycker jag.

Har inte provat x-e1 än, men kollat mycket på xp1 och andra kameror med evf. Inte kärlek vid första ögonkast, men jag tror att jag ska kunna lära mig tycka om det.

Många som säger att det är en liten inkörning på evf.

Jag är i precis samma situation. Har nyss sålt av nästan alla mina Canon-prylar för att ha råd att prova på ett helt nytt system. Stod länge på MediaMarkt igår och klämde på dels en Pentax K-5 och dels en Fuji X-E1.
Jag tycker att sökaren i X-E1 funkar bra, även om det är en helt annan upplevele att använda den jämfört med optisk sökare i K-5:an. Ska tillägga också att jag har glasögon.
Om man, som jag, faller för det där med retro, och dessutom har blivit hjärtligt trött på skrymmande och tung utrustning (dvs alla Canon-hus som har bra sökare), kan man inte komma ifrån att X-E1 lockar oerhört, även om man har en helt fantastisk Pentax K-5 i närheten.

Standardsvaren på frågor av den här typen är ju "det beror på vad du ska använda kameran till", och det är ju helt sant. Men, när man står där i affären, är det ju kameran själv som talar till en. Ta bara en sådan sak som ljudet från slutaren. Jag tryckte av X-E1, som har ett otroligt diskret ljud. Provade Pentax K-5, som har ett helt fantastiskt mjukt slutarljud. Bara för att jämföra tryckte jag sedan av några skott med en Canon 60D, och tänkte "skämtar Canon med mig?". Canon bryr sig helt klart inte om nördiga entusiaster som inleder förhållanden med sin utrustning (och varför skulle de?).

En mer konkret aspekt är tillgången till vidvinkel-objektiv. För mig är Fujifilms fasta 14mm-objektiv något som verkligen talar för X-E1. Jag har inte sett några bra motsvarigheter till Pentax. Om inte det där 14mm-objektivet fanns, skulle jag nog egentligen hellre försöka spara ihop till en fullformatskamera istället. Nackdelen med APS-C-kameror har ju alltid varit bristen på små och smidiga vidvinkelobjektiv, rätta mig om jag har fel. Stora och klumpiga vidvinkelzoomar är inget för mig.

/Fredrik

jag skulle knappast kunna ha min x-E1 som huvudkamera den är ett komplement till mina riktiga kameror ;-)
Möjligen så skulle den funka som resekamera o reportage,street kamera men jag tror att jag är lite för kräsen på bildkvaliten som visserligen verkar klart lovande med fuji. Men jag kommer som sagt ta med den o D800 o testa med samma motiv o se hur långt den räcker. Jag vet dom som kör rese,reportage som bara kör med fuji o är nöjda men jag är lite tveksam att jag kommer göra det.
I dagsläget ser jag fuji som ett komplement till en dslr men jag kanske ändrar mig för till tex rese,reportage etc skulle den säkert kunna funka däremot som kamera till interiör,studio där skulle jag aldrig kunna köra med den. Jag tycker att fujin bildkvalitet ser riktigt lovande ut hur den är att använda i real life det får jag se.

Jag är i precis samma situation. Har nyss sålt av nästan alla mina Canon-prylar för att ha råd att prova på ett helt nytt system. Stod länge på MediaMarkt igår och klämde på dels en Pentax K-5 och dels en Fuji X-E1.
Jag tycker att sökaren i X-E1 funkar bra, även om det är en helt annan upplevele att använda den jämfört med optisk sökare i K-5:an. Ska tillägga också att jag har glasögon.
Om man, som jag, faller för det där med retro, och dessutom har blivit hjärtligt trött på skrymmande och tung utrustning (dvs alla Canon-hus som har bra sökare), kan man inte komma ifrån att X-E1 lockar oerhört, även om man har en helt fantastisk Pentax K-5 i närheten.

Standardsvaren på frågor av den här typen är ju "det beror på vad du ska använda kameran till", och det är ju helt sant. Men, när man står där i affären, är det ju kameran själv som talar till en. Ta bara en sådan sak som ljudet från slutaren. Jag tryckte av X-E1, som har ett otroligt diskret ljud. Provade Pentax K-5, som har ett helt fantastiskt mjukt slutarljud. Bara för att jämföra tryckte jag sedan av några skott med en Canon 60D, och tänkte "skämtar Canon med mig?". Canon bryr sig helt klart inte om nördiga entusiaster som inleder förhållanden med sin utrustning (och varför skulle de?).

En mer konkret aspekt är tillgången till vidvinkel-objektiv. För mig är Fujifilms fasta 14mm-objektiv något som verkligen talar för X-E1. Jag har inte sett några bra motsvarigheter till Pentax. Om inte det där 14mm-objektivet fanns, skulle jag nog egentligen hellre försöka spara ihop till en fullformatskamera istället. Nackdelen med APS-C-kameror har ju alltid varit bristen på små och smidiga vidvinkelobjektiv, rätta mig om jag har fel. Stora och klumpiga vidvinkelzoomar är inget för mig.

/Fredrik

just smidigheten o tysta slutaren gjorde att jag köpte EX-1 sedan att fuji släpper en stor bredd på optik gjorde det inte sämre. Dom släpper även en vidvinkel zoom som motsvarar 15- 36 i småbild.
Nu har visserligen slutarljudet på D800 blivit klart lägre om man tex jämför med D3x som kunde väcka döda utanför kyrkan när man plåtade bröllop.

/Fredrik

Har du missat Pentax lilla DA 15mm/F4 Limited? Det är en liten välbyggd vidvinkel av glas och metall med inbyggt motljusskydd. Om du inte känner till Pentax Limited-serier så är det små och kompakta objektiv av metall och glas med fina optiska egenskaper. DA-serien finns idag i brännvidderna 15, 21, 35, 40 och 70mm. FA-serien (skapades under film-eran) finns i 31, 43 och 77mm. På en K-5:a ger de en fantastisk handhavande känsla.

Pentax limited serie är vass, och jag äger några av de gluggarna. Det lutar mer åt att jag köper ett beg k5 hus att andvända mina fina pentax gluggar på, och fortsätter fota manuelt med fuji.

Får se hur lång tid det tar innan alla tredje parts tilverkare kommer med gluggar till x-mount:)

Zeiss är på gång med 2 objektiv till Fuji X.
Jag har en Canon 7D och en Fuji X-E1 och sedan jag skaffade den lilla skönheten så ligger 7D bara och samlar damm :)
Storleken, vikten och framförallt dom helt fantastiska bilderna den producerar är skäl nog att vara mycket nöjd med köpet.
Har även ett 10- tal gamla manuella objektiv som är en fröjd att använda på Fuji jämfört med Canon.

Det är en vanesak, första 10 minuterna blev jag sjösjuk men nu gillar jag den.
Den är ljus och fin. Väldigt olik en optisk sökare men som sagt man vänjer sig och när man gjort det så gillar man den.
Om jag fick möjlighet att göra om hela köpet så skulle pengarna garanterat hamna hos Fuji igen.
Men jag är också väldigt svag för retro stilen, det finns även massor med prylar man kan köpa till för att pimpa den lite extra om man vill.

X-E1 har samma elektroniska sökare som Sony NEX-6 och A99, och bättre än så finns nog ännu inte på marknaden. Det kräver dock lite tillvänjning med den elektroniska sökaren, och i många fall kan den inte mäta sig med en bra optisk sökare. Jag tycker X-Pro1 har en klar fördel där med sin hybridsökare.

Xp1 är lite för dyr tycker jag. Gillar genomsikts sökare, men man måste ju ändå andvända evf för manuel fokus och det blir väll i första hand det jag har den till.

X-E1 har samma elektroniska sökare som Sony NEX-6 och A99, och bättre än så finns nog ännu inte på marknaden. Det kräver dock lite tillvänjning med den elektroniska sökaren, och i många fall kan den inte mäta sig med en bra optisk sökare. Jag tycker X-Pro1 har en klar fördel där med sin hybridsökare.

Var har du läst att X-E1 och A99 har samma sökare?

Har hört att nex7 och x-e1 har samma, och att nex7 och axx har samma. Stämmer inte detta?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar