Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
fujifilm m mount adapter
- Trådstartare kebbe
- Start datum
Leicas gluggar är kanske de minst prisvärda som finns. Vill man ha det absolut bästa som finns så är deras nya gluggar grymma, men det kostar.
Letar man begagnat så får man ofta betala lika mycket för en Leica-glugg från 60-70-talet som för en helt ny Zeiss-glugg. De nya Zeiss-objektiven är klart bättre än de gamla Leica-gluggarna och ligger rätt nära Leicas nya gluggar i kvalitet. Min Zeiss ZM Biogon C 35/2,8 är skarpare än Leica Summicron 35/2 Asph, och kostar bara en fjärdedel.
Undantaget är Leicas teleobjektiv som inte är så eftertraktade. En Summicron 90/2 är dock rätt stor och tung i 60-70-talstappning. Även om skärpan kan vara bra är kontrasten ofta sämre på äldre objektiv.
Letar man begagnat så får man ofta betala lika mycket för en Leica-glugg från 60-70-talet som för en helt ny Zeiss-glugg. De nya Zeiss-objektiven är klart bättre än de gamla Leica-gluggarna och ligger rätt nära Leicas nya gluggar i kvalitet. Min Zeiss ZM Biogon C 35/2,8 är skarpare än Leica Summicron 35/2 Asph, och kostar bara en fjärdedel.
Undantaget är Leicas teleobjektiv som inte är så eftertraktade. En Summicron 90/2 är dock rätt stor och tung i 60-70-talstappning. Även om skärpan kan vara bra är kontrasten ofta sämre på äldre objektiv.
R00S
Aktiv medlem
Minst prisvärda är kanske att ta i, men man ska absolut veta vad man betalar för. Köper man annan modern optik ligger fokus på snabb af, ofta zoomomfång och stor maximal bländare. Är det ens mål är leica dyrt. Vill du ha små och välbyggda objektiv utan plast så är det ont om konkurrenter.
Jag har tre objektiv med leicafäste som hamnar på min fuji ibland. En leitz 90/4 teleskoptele när jag vill ha tele i fickan (hemsk i motljus) , en voigtländer 15/4.5 när jag vill ha vidvinkel i fickan och en rysk normal som bara ser snygg ut om någon vill fota kameran
Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos
Jag har tre objektiv med leicafäste som hamnar på min fuji ibland. En leitz 90/4 teleskoptele när jag vill ha tele i fickan (hemsk i motljus) , en voigtländer 15/4.5 när jag vill ha vidvinkel i fickan och en rysk normal som bara ser snygg ut om någon vill fota kameran
Skickat från min telefon, ursäkta t9 och typos
marwo
Aktiv medlem
Utan att ha någon erfarenhet av Leica-optik, så verkar det litet onödigt att satsa på kombon Fuji-Leica om man inte redan sitter på objektiven. Leicas optik är väl byggd för att vara som bäst på deras hus, så frågan är om man verkligen kan få ut det bästa av dem på en Fuji (problemen under 35mm är ju väl kända). Fujis egen M-adapter är väl bara idé att köpa om man kör JPG vad jag förstår. Det är bara då den överför de profilinställningar man kan göra för att motverka vignettering och så. Och den är dyr. Har själv köpt en Metabones på ebay för runt 700, och den verkar väldigt välbyggd. Kör en Voigtländer Nokton Asph 1,5 och den fungerar utmärkt - skarp och vacker bokeh. Men så är det ju en oproblematisk brännvidd också.