Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm Fujinon XF 18-135/3,5-5,6 R

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambora

Aktiv medlem
Ni som har förhandsbokat och borde ha fått objektivet denna vecka, hur upplever ni det? Är det kompakt nog för att vara en praktisk allroundzoom? Är skärpa och IQ acceptabel? Jo jag har läst många recensioner på nätet som många ger den gott betyg med notering om att den inte är skarpast i kanterna. Men likväl vill jag ha input från er som hänger här :)

Undrar då jag har en XF 23 1,4 jag fått bra inbyte på och nu står valet mellan att införskaffa en 18-135 + 56mm + en vidvinkel på sikt eller att hoppa över 18-135 om den inte är "bra nog" och gå på 56 + 14 eller 56 + 10-24.

Mvh,
Nicklas

Om du inte behöver längre än 56mm så kör på 10-24 + 56.

Jag själv har 10-24 och 35mm idag och suktar efter 56mm..

Man vill alltid ha längre brännvidd! Frågan för mig är dock om jag behöver en zoom samt hur bra den är, så det ska bli kul när de som fått den börjar skriva om sina erfarenheter.

Innan jag gick till spegellöst (ff innan) har jag endast haft en telezoom (70-200) och utöver det 35 + 85 + vidvinkelzoom. Men när jag köpte 27mm pancake så insåg jag att den duger i 98% av fallen så min 23mm är nu överflödig (jag har endast 23 + 27 i skrivande stund), dessutom är det galet skönt och smidigt med 27'an på min x-t1. Jag är ute efter tre uppsättningar:
1) Minimal konfig: X-T1 + 27mm för minimal och lätt packning.
2) Ljusstark konfig: X-T1 + vidvinkel (lutar mot 14mm istället för 10-24) samt 56mm.
3) Allround lätt konfig: X-T1 + 27mm + ? (18-135 tex)

#1 är klar och står framför mig. Den delade frågan för mig är nu om jag ska gå på uppsättning #2 eller #3. #2 ger mig ruggigt skarpa primes vilket är det jag är van vid men avsaknad av tele. #3 ger mig många brännvidder och en lätt packning, men då saknar jag ljusstyrka (fotar mycket inomhus), har provat både XF 18-55 och XF 55-200 men de föll mig inte i smaken. På sikt kommer jag ha alla uppsättningarna ovan, frågan är nu bara vad jag ska välja härnäst.

Ursäkta mitt privata sidospår, ville bara klargöra mitt tankesätt. Primärt hoppas jag någon 18-135 ägare kan dela med sig om sina erfarenheter så jag kan prioritera inköpsordning :)

Har själv ingen som helst erfarenhet av den nya 18-135.....

Men vad var det med 18-55 som inte föll i smaken? För 18-135 lär ju inte vara bättre utan snarare sämre, rent bildkvalitetsmässigt, om man får gissa.... .

Själv hade jag gått på 56 som är ett helt fantastiskt objektiv!
Men jag tänker komplettera mitt eget ljusstarka kit med telezoomen som du inte heller tyckte om....har idag 18-55 som mitt lätta allroundkit för semesterstrapatser etc... och tycker det funkar bra när målet i första hand är dokumentation och inte "foto".

Kommer också välja 14 framför 10-24, som jag testade hos Matssons när jag handlade 23:an du vill bli av med....och vidvinkelzoomen är STOR jämfört med de andra objektiven... Men jag tror jag kommer invänta 16/1.4 istället för 14 eftersom jag prioriterar ljusstyrka framför allt annat.

Ja, inte mycket hjälp kanske men iallafall mina första tankar kring din frågeställning.

Jag gillade inte 18-55 av två anledningar när jag returnerade den:
1. Omfånget kändes litet, kändes som att 23mm gjorde nästan samma jobb.
2. Den blev ljussvag i mitt tycke då jag ofta fotar dunkelt.

55-200 kändes bättre men gick bort pga tyngden/obalansen på X-T1, i övrigt tyckte jag att den verkade prestera bra. Kan nog motverkas något med ett större handgrepp, batterigrepp ej aktuellt då det förtar hela idén med en X-T1 istället för min gamla 6D.

18-135 blir därmed en gyllene men smutsig medelväg, bra omfång samt liten och med låg vikt om än ljussvag. Börjar inse när jag läser vad jag skriver att jag nog borde införskaffa 56'an och något vidvinkligt först. Men frågan jag ändå ställer mig är vad andra Fuji X ägare tycker om superzoomen, säkert hjälper det någon :)

/Nicklas

18-135 blir därmed en gyllene men smutsig medelväg, bra omfång samt liten och med låg vikt om än ljussvag. Börjar inse när jag läser vad jag skriver att jag nog borde införskaffa 56'an och något vidvinkligt först. Men frågan jag ändå ställer mig är vad andra Fuji X ägare tycker om superzoomen, säkert hjälper det någon :)
/Nicklas

Utan att själv har känt på objektivet själv så får jag inte direkt intrycket av att den är särskilt liten med låg vikt (allt är ju relativt iofs). Objektivet väger 490g, bara 100g mindre än 55-200 men kanske räcker för att balansen på X-T1 ska bli någotsånär bra.

En annan jämförelse är mot 10-24, om du har en 10-24 i närheten så är ju 18-135 som en lite större sådan (1cm längre och 80g tyngre).

XT-1 med 18-55 vs 18-135

Ska snart införskaffa en XT-1, så förutom ljusstyrka och zoomomfång, hur skiljer dom sig åt bildkvalitetsmässigt? Vilken hade ni valt och varför. Ni som har vad säger ni om dom.?
Kommer nog att kombinera med ett fast oxå, kanske 35:an.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar